Як Хмельницький новорічно-різдвяні концерти організовував: без конкуренції та економії

«Різдвяний ярмарок» у Хмельницькому – це загальноміський захід і тут без влади нікуди. Про подію інформують з усіх доступних і не дуже каналів комунікації. А деякі посадовці активно рекламують подію у своїх соцмережах. Але за цим всім завжди стоять гроші. І місто не просто витрачає ресурс на піар, а й міський бюджет на організацію та проведення цих заходів. І традиційно – без жодних спроб економії.

Так ось, кошти на проведення цих заходів частково беруть не з бюджету. Вони надходять на рахунки управління культури і туризму Хмельницької міської ради від організатора «Різдвяного ярмарку». Правда, суму, яка має “зайти” на рахунки управління культури рахує управління торгівлі, правда не зрозуміло як рахує, адже документів з обрахунками останнє не надало.  Детальніше цю історію можна прочитати тут. Іншу частину все ж забезпечує бюджет міста. За останні три роки таких закупівель оголошено на майже 540 тисяч гривень, натомість до міського бюджету від організаторів “Різдвяного Ярмарку” надійшло трішки більше 540 тисяч гривень. Тож давайте, більш детально глянемо на те хто, що і за скільки зробив для новорічно-різдвяного дозвілля міста.

Технічне забезпечення як окрема закупівля?

Публічні закупівлі щодо технічного забезпечення та проведення мистецьких заходів проводились як в 2019 році, так і в 2020 році. І, звісно, у цьому новорічно-різдвяному сезоні. Іхня особливість цих закупівель – всі відбуваються за процедурою звітування про укладений договір та укладаються із фізичними особами-підприємцями. Тобто виключно з ФОПами.

До прикладу, в 2019 році ФОП Олексій Дзюбій здійснював технічне забезпечення чотирьох різних свят. Відповідно тут мова йшла про дрібні суми в діапазоні від 21 тисячі гривень до 27 тисяч гривень. Про те, що так зручно домовлятись із підрядниками,  нам підтвердив і його керівник Артем Ромасюков. Правда цю потребу начальник управління пояснив тим, що через поширення коронавірусної інфекції, чи через погіршення погодних умов масові заходи можуть скасовуватись. Звичайно, про зручність ніхто не сперечається. Завжди легше подробити технічне забезпечення масових заходів окремо хоч під кожен вечір Різдвяного ярмарку. Пішов до ФОПа і підписав договір. І так 4 рази. Мовляв, події різні, а отже, і немає потреби виходити на спрощену закупівлю. У лютому 2019 року цей же ФОП отримав 24 тисячі гривень за технічне забезпечення Новорічно-Різдвяних свят 19 січня 2019 року. Загалом мова йшла про 119 тисяч гривень, які через 5 прямих договорів отримав один підприємець – ФОП Дзюбій.

Кожному ФОПу по святу

Наприкінці 2019 року підхід управління дещо змінився. Мистецькі заходи організовували вже три різні ФОПи. Звісно, через допорогові закупівлі, а отже, без спроби продемонструвати хоч якесь бажання побачити конкуренцію. Відкриттям ялинки займався ФОП Павло Дубина. Місту тоді відкриття новорічної красуні обійшлось у 106 тисяч гривень. ФОП Ольга Думанська організовувала та проводила Андріївські вечорниці за 28,3 тисячі гривень, а організацією свята Миколая займався ФОП Олександр Жилюк за 59,7 тисяч гривень. Поряд з тим на початку 2020 року ФОП Вадим Гайдамащук надав управлінню культури та туризму послуги з світлового та технічного забезпечення новорічно-різдвяних свят на 171 тисячу гривень. Загалом тут вийшло сім прямих договорів і знову ж жодної економії бюджетних коштів.

Новий сезон і все без змін

Прямі договори залишились основою для організації святкових заходів і в цьогорічному новорічно-різдвяному сезоні. І це попри те, що вже діяв новид вид публічних закупівель – спрощена закупівля. У грудні 2021 року управління культури провело для організації Новорічно-різдвяного ярмарку майже два десятка закупівель. Звичайно, через прямі договори. До прикладу, тричі послуги з технічного забезпечення надавала ФОП Юлія Польова на загальну суму 102 тисячі гривень. Хоч замовник обрав різні коди класифікації, однак, по суті отримав типові послуги, які могли надаватись і за спільним договором після проведення спрощеної закупівлі і з можливістю зекономити бюджетні кошти. Але ж знову таки управління пішло найлегшим шляхом – попідписувало прямі договори. Знову ж таки  без економії хоч однієї гривні наших з вами податків.

Знайомий вже нам ФОП Іван Онищук займався організацією та проведенням виступу гурту «Patsyki z Franeka». Обійшлося це бюджету міста 47,6 тисяч гривень. Але в цю організацію за дивних обставин не вмістилось передбачення коштів на довезення гурту на сам виступ. Тому за ці послуги управління заплатило окремо ФОП Миколі Баворовському 3,1 тисячу гривень. Загалом тут мова йшла про дві закупівлі на загальну суму у розмірі 50,79 тисяч гривень. Ймовірно, розбили ці дві закупівлі, для того щоб уникнути спрощеної закупівлі.

Ще майже сто тисяч від початку року

Управління культури і туризму не пасло задніх і в січні 2022 року та оприлюднило вже інформацію про 5 проведених закупівель, які стосуються організації Різдвяного Ярмарку. І на арені знову ж опинились знайомі вже нам підприємці. Так ФОП Юлія Польова отримала вже три договори на надання послуг з технічного забезпечення на загальну суму у розмірі 69 тисяч гривень. За практикою управління це були знову ж таки прямі договори. Все традиційно. Замовник поділив в розрізі свят та видів обладнання і вуаля – от тобі різні прямі договори. Підписувались договори на оренду сценічного обладнання та звук, окремо на забезпечення світлом. І ніяких вам спрощених закупівель, які, до речі, не заборонено проводити і на суму до 50 тисяч гривень економії. Головне ж тут бажання зекономити, а його напевно на фоні святкового настрою, напевно не було.

Також в цей період бюджетні кошти отримав ФОП Олександр Жилюк, який за майже 28 тисяч гривень займався організацією виступу гурту “ТОЛОКА” в рамках «Різдвяного ярмарку». А от своїх 10 тисяч гривень так і не отримав ФОП Віталій Грозинський за організацію показу вогняного та піротехнічного шоу під час народних гулянь “Зірковий щедрий вечір”. Перепоною тут стали погодні умови. Однак на Prozorro інформації про розірвання саме цього договору на момент написання матеріалу ще не було оприлюднено. Щодо всіх згаданих закупівель управління здійснило проплати як у грудні 2021 року, так і в січні 2022 року, окрім закупівлі щодо показу вогняного та піротехнічного шоу.

Скріншоти з офіційного телеграм-каналу Хмельницької міської ради

Керівник управління культури і туризму Хмельницької міської ради Артем Ромасюков пояснює, що проводити тендерні закупівлі для таких заходів під час пандемії та непередбачуваних погодних умов просто немає змісту, бо досить часто остаточне рішення про проведення заходу відбувається за кілька годин до його початку.

Дещо про підрядників

Про сімейний підряд Онищук-Мишко-Дубина, які «сидять» на закупівлях управління, можна прочитати тут

Вперше серед підрядників управління культури і туризму Хмельницької міської ради з’явилась Юлія Польова. Загалом вона вже отримала 11 “бюджетних” договорів на загальну суму у 313 тисяч гривень.  Свою підприємницьку діяльність вона розпочала загалом майже 3 роки тому. І основний її КВЕД діяльності – це стоматологічна практика. Точніше не так. Юлія Польова практикуючий стоматолог, до якого можна записатись на прийом через систему Медікс. Коли вона встигає займатись встановленням сцен, LED-моніторів, веденням заходів? Правда, цим займається її чоловік – Констянтин Петрушевський. Це підтверджують і в управлінні культури. Керівник Артем Ромасюков запевняє, що дізнався про ФОПа Юлію Польову вже коли підписував договір, усі перемовини велись саме з Петрушевським. Для управління ж видно цей момент не був принциповим. Підписали і гайда святкувати.

“У нас в місті не так багато людей займається встановленням сцен. Точніше це дві людини. Петрушевський один з них. Коли я підписував договір, він пояснив, що це його дружина, у неї є всі кведи, він просто закрив свій ФОП. Жодних питань із перерахунком коштів не було, у ФОПа Польова Юлія дійсно є всі необхідні кведи”, – зазначає начальник управління культури і туризму Артем Ромасюков.

Вже вдруге управління культури скористалось послугами Миколи Баворовського. У закупівлях та співпраці із бюджетними замовниками цей підприємець не новачок. Він є одним із фаворитів іншого управління молоді та спорту Хмельницької міської ради. Саме з цим замовником у нього укладено 132 договори на загальну суму 1,7 мільйона гривень. 

Організація масових та культурних заходів непростий напрямок. Складність визначається не великим вибором підрядників та значною залежністю від погодних умов, пандемії чи інших обставин непереборної сили. Однак, відзначає цю галузь те, що усі заходи та події плануються заздалегідь, а отже можуть бути проведені щонайменше спрощені закупівлі, які вимагають не настільки багато часу, а можливо й повноцінні тендери, що дозволяють отримати значну економію для бюджету міста. Тривалий час хмельницький ринок масових та культурних подій є закритим, де постійно фігурують одні й ті самі підрядники, як правило це підприємці, в простонароді ФОПи. Часто такі підприємці мають зовсім інший вид основної діяльності, що дає підстави вважати, що через їхні рахунки просто можуть “проганяти” бюджетні гроші. 

Поява на цьому ринку інших організаторів/підрядників та запровадження реальної, а не уявної конкуренції, або ж хоча б публічної комунікації міських управлінь із організаторами масових заходів, послаблення ручного керування міської влади може надати можливість самій же владі зекономити бюджетні кошті, які можна витратити на інші нагальні потреби. 

Альона Береза, Марія Турчина

Попередній Хмельницький “Різдвяний Ярмарок”: цілком таємно?

Залиште свій коментар