Хмельницький “Різдвяний Ярмарок”: цілком таємно?

Вже не перший рік у Хмельницькому міська влада організовує та проводить Різдвяний ярмарок. Ну як організовує, це більше схоже на координування організації, а от самим ярмарком зазвичай займається організатор. Правда організатор обирається виключно самою владою. Ні тобі конкурсів, ні тобі будь-якої публічності. А цього року епогеєм всього стало розміщення гірки на проїжджій частині вулиці Проскурівської на незрозуміло яких умовах. Саме тому ми вирішили розібратись в усіх процесах організації цього новорічно-різдв’яного дійства.

А тепер все по черзі. Підготовкою та відзначення в місті Хмельницькому загальноміських та загальнодержавних пам’ятних дат та ювілеїв займається організаційний комітет, що затверджений розпорядженням Хмельницького міського голови ще у березні 2016 року. Останні зміни в яке вносились в грудні 2020 року. Склад організаційного комітету на 99% складається із представників структурних підрозділів Хмельницької міської ради та її комунальних підприємств. Це на сьогодні майже три десятки осіб.

Звичайно ж ми поцікавились роботою організаційного комітету та запитали документи щодо його створення та функціонування. У відповідь отримали лише офіційні листи на бланку виконавчого комітету датовані листопадом-груднем 2021 року та січнем цього року за підписом заступника Миколи Ваврищука до структурних підрозділів та комунальних підприємств, а також до правоохоронних органів. А також було надано протокольні доручення за підсумками засідання організаційного комітету з проведення Новорічної ночі, що відбувся 29 грудня 2021 року за підписом того ж заступника. Правда цей підпис не зовсім схожий на підписи на офіційних листах. Чи не для нас готували цей документ після отримання запиту?

Листи, що було отримано на ознайомлення

І це по суті всі документи щодо роботи цього організаційного комітету.

Якщо ж говорити про саму підготовку Різдвяного ярмарку, то нею займається організатор, який відповідно до Положення про порядок організації та проведення масових заходів у місті Хмельницькому має подавати повідомлення до управління торгівлі Хмельницької міської ради. Останнє у відповідь надає письмову відповідь про погодження проведення масового заходу або обґрунтовану відмову в проведенні масового заходу.

Відповідно до цього Положення організатор заходу вносить єдиним платежем до місцевого бюджету плату в розрахунку 0,5 % від розміру мінімальної заробітної плати, що встановлена законодавством на момент надання погодження, за 1 м2 розміщених об’єктів за кожен день проведення заходу (на кінець листопада 2021 року: 6 000,00*0,5% = 30 гривень/1 м2).

Як видно з отриманих документів від управління торгівлі, то в 2019-2020 роках організацією ярмарку займався ФОП Щербицький Олександр Петрович, в 2020-2021 році – ФОП Конопко Валерій Володимирович, представником якого був Конопко Андрій Валерійович. Цього ж сезону організатором вже є ФОП Конопко Андрій Валерійович, який був відповідальним за проведення ярмарку в минулому сезоні).

До речі, перший організатор в жовтні 2018 року ще й постачав 6 ярмаркових будиночків для продажу сувенірної продукції за майже 200 тисяч гривень для комунального підприємства по зеленому будівництву і благоустрою міста. Кожного новорічно-різдвяного сезону ці будиночки орендують організатори. По 6 тисяч гривень за ці будиночки платив сам їх постачальник та ФОП Конопко Валерій Володимирович, в цьому сезоні це 8 тисяч гривень за весь період дії договору за всі 6 будиночків.

Також ми отримали інформацію про сплачені кошти організаторами управлінню культури і туризму Хмельницької міськради за участь у новорічно-різдвяному ярмарку в 2019-2020 та в 2020-2021 року. Це 179,2 тисячі гривень та 112,1 тисяч гривень відповідно. Ці кошти організатори сплачували двома траншами, хоч згадане вище Положення передбачає проплату єдиним платежем. Розрахунків до цих сум ні управління торгів, ні управління культури і туризму не надали. Перевірити коректність нарахованих сум звичайно ж не можна, адже з наданих документів лише є схеми розміщення будиночків, з якої можна встановити максимум – це кількість цих будиночків. Інших характеристик немає, не говорячи вже про розміри, від яких залежить площа зайнятої території. Відповідно це може свідчити єдине – всі розрахунки здійснюються в ручному режимі в управлінні торгівлі. Це, до речі, не заперечувала у розмові сама начальниця цього управління, яку неодноразово просили надати документи із розрахунками. Варто також додати, що управління у своїй відповіді зазначило, що розрахунок за проведення Різдвяного ярмарку 2021/2022 буде здійснено після завершення заходу. І це все відбувається на фоні того, що деякі орендарі не за самі великі будиночки заплатили теперішньому організатору за 46 днів функціонування 30 тисяч гривень. За нашою інформацією від надійних джерел із організатором можна було домовитись і за 25 тисяч гривень. А мова йде про більше як чотири десятки будиночків різних розмірів.

Для наглядності візьмемо стандартний розмір будиночка для торгівлі, який пропонують для придбання в мережі Інтернеті. Площа такого будиночку 7,2 м2. Беремо вартість орендної плати за день за 1 м2 і дізнаємось скільки організатор ярмарку має сплатити до бюджету. Отримуємо суму близьку до 10 тисяч гривень. І того маємо різницю на рівному місці в розмірі 20 тисяч гривень. А нагадає, що на ярмарку ще є будиночки більшої площі та 6 комунальних будиночків, які орендар взяв в оренду за 8 тисяч гривень на весь період ярмарку.

Також варто нагадати, що на території ярмарку розміщено колесо огляду та гірка. І саме організатор новорічно-різдвяного ярмарку має договірні відносини із підприємцями, які їх розмістили. Управління торгівлі двічі у своїй відповіді направило звертатись до організатора щоб дізнатись про умови розміщення гірки та колеса огляду. А місто тут яку вигоду отримує? І якщо профільне управління, яке надавало погодження організатору ярмарки, не знає деталей цих договірних відносин, то звідки про попередні домовленості знав під час відкриття ярмарку Хмельницький міський голова Олександр Симчишин? Звідки на початок грудня були відомі дані про надання пільгових квитків підприємцем, що встановив гірку?

Вивчаючи цю тему все більше приходимо до висновку, що торгівля в місті Хмельницькому у самому центрі відбувається виключно в ручному режимі, що також поширюється і на фінансові аспекти. Жодна цифра зобов’язань не зафіксована у жодному документі? То як мешканцям знати, що це зроблено виключно для їх відпочинку, а не для власного збагачення тих, хто «на калькуляторі» визначає суми і ніде їх не фіксує?

В доповнення також не можна не згадати про публічні закупівлі управління культури та торгівлі Хмельницької міської ради, які кожного разу проводили для підсилення пізнаванності та популярності ярмарку. Тобто, організовують одні люди, в бюджет йдуть лише частково кошти, з яких ще й відбувається фінансування заходів під час Різдвяного ярмарку та придбання різноманітного інвентаря чи до, прикладу, створення відеороликів чи банерів для популяризації.

Публічні закупівлі щодо технічного забезпечення та проведення мистецьких заходів проводились як в 2019 році, так і в 2020 році. Ці ж заходи проводяться в цьому новорічному сезоні. Особливість цих закупівель – всі відбуваються за процедурою звітування про укладений договір та укладаються із фізичними особами-підприємцями виключно.

До прикладу, в 2019 році ФОП Дзюбій Олексій Миколайович здійснював технічне забезпечення чотирьох різних свят. Відповідно тут мова йде про дрібні суми в діапазоні від 21 тисячі гривень до 27 тисяч гривень. Про те, що так зручно домовлятись управлінню нам підтвердив і його керівник Артем Ромасюков. Звичайно про зручність ніхто не сперечаються звичайно легше подробити технічне забезпечення окремо хоч на кожен вечір Різдвяного ярмарку. Пішов до ФОПа і підписав договір. І там 4 рази. А потім ще у лютому 2019 року доплатив тому ж ФОПу 24 тисячі гривень за технічне забезпечення Новорічно-Різдвяних свят 19 січня 2019 року. Загалом мова йшла про 119 тисяч гривень, які через 5 прямих договорів, які отримав ФОП Дзюбій.

Наприкінці 2019 року підхід дещо було змінено – 3 різні ФОПи через допорогові закупівлі організовували мистецькі заходи. Відкриття Ялинки організовував ФОП Дубина Павло Миколайович, про якого ми вже згадували як розповідали про організацію фестивалів в місті Хмельницькому. Місту тоді відкриття обійшлось у 106 тисяч гривень. ФОП Думанська Ольга Петрівна організовувала та проводила Андріївські вечорниці за 28,3 тисячі гривень, а свято Миколая – ФОП Жилюк Олександр Анатолійович за 59,7 тисяч гривень. А на початку 2020 року ФОП Гайдамащук Вадим Віталійович надав управлінню культури та туризму послуг з світлового та технічного забезпечення новорічно-різдвяних свят на 171 тисячу гривень. Мова йде про 7 прямих договорів і знову ж жодної економії.

Ситуація не змінилась навіть після введення такого виду закупівель як спрощені закупівлі. В грудні 2021 року управління вже провело для організації новорічно-різдвяного ярмарку трішки менше як два десятка закупівель. І звичайно ж все відбувалось через прямі договори. До прикладу, тричі послуги з технічного забезпечення надавала ФОП Польова Юлія Анатоліївна на загальну суму 102 тисячі гривень. Звичайно замовник постарався і обрав різні коди класифікації, однак по суті там надавались типові послуги, які могли надаватись і за спільним договором після проведення спрощеної закупівлі. Але ж знову таку управління пішло найлегшим шляхом без економії – попідписувало прямі договори.

Знайомий вже нам ФОП Онищук Іван Васильович займався організацією та проведенням виступу гурту Patsyki z Franeka, що відбувався на свято Миколая за 47,6 тисяч гривень. Але в цю організацію не вмістилось довезення гурту на виступ, тому за це управління заплатило ФОП Бавороському Миколі Євгенійовичу 3,1 тисячу гривень. Загалом тут мова йде про 50,79 тисяч гривень і так було зроблено зовсім не для того щоб уникнути спрощеної закупівлі. Ні, ні в якому разі. То все виключно для зручності робилось.

Якщо підсумовувати, то після зібрання значної кількості документів та їх опрацювання у нас виникло ще більше запитань, ніж їх було на старті. З досвіду роботи над багатьма темами вперше зустрілись із такою, в якій більше «ручних режимів», ніж оформлених документів. І головне, що представниками управління торгівлі робились мега зусилля щоб нами було не отримано і того десятка документів, які довелося виривати в останні дні 2021 року.

Альона Береза та Марія Турчина

Матеріал опубліковано в рамках проекту, який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки МЗС Королівства Норвегії. Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію IWPR або донора. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.

Попередній Комунальні підприємства на Хмельниччині і Тернопільщині моніторитиме громадськість

Залиште свій коментар