Статут Хмельницької територіальної громади на часі. Змінам бути

Завершальний етап проєкту «Впровадження та інституалізація дієвих механізмів взаємодії влади та громадськості Хмельницької територіальної громади» відбувся в приміщенні міської ради 19 липня 2021 року. Саме тоді відбувся круглий стіл «Статут Хмельницької територіальної громади на часі» та презентація результатів реалізації проєкту за участі представників Хмельницької міської ради, старост та представників старостинських округів з центрами у: с. Шаровечка, с. Давидківці, с. Копистин, с. Богданівці, с. Олешин, с. Пирогівці та експертів коаліції Ради Реформ Хмельниччини.

Статут. Хмельницька територіальна громада.

Круглий стіл: обговорення та результати

Експерти та експертки під час круглого столу розповіли про найяскравіші моменти під час робочих зустрічей зі старостами та мешканцями старостинських округів. Впродовж круглого столу обговорювались такі питання, як:

Статут. Хмельницька територіальна громада.

  • Для чого громаді потрібен Статут?
  • Стаття 19 «Закону України про місцеве самоврядування в Україні». Що вона гарантує для мешканців?
  • Визначальна роль Статуту територіальної громади в системі нормативно-правових актів на місцевому рівні. Яка вона?
  • Розгляд Статуту територіальної громади міста Хмельницького. Його особливості та статистика застосування інструментів участі. Про що говорять показники?
  • Наявні методичні рекомендації щодо розроблення Статуту територіальної громади. Кращі практики Чи наявні вони?

Співголова РРХ та експертка проєкту Людмила Казімірова у своєму виступі зазначила:

«Є два моменти, які ми хочемо підняти й окреслити. По-перше, Статут територіальної громади міста Хмельницького, як такий, в руслі новел законодавства, які прийняті на сьогодні, потребує незначних оновлень. Зрештою, на останній сесії Хмельницької міської ради, ті оновлення, які були прийняті, а саме щодо електронних петицій, були внесені як зміни в чинний Статут. Виходить, що прописати ті важелі впливу, які б мали мати старостинські округи з їх мешканцями на функціювання всієї територіальної громади – не дуже важко та дуже важливо. Наше ключове завдання, яке ми собі намітили – започаткувати робочу групу, яка б мала працювати над цим Статутом та складатися з експертів та спеціалістів в тих питаннях, яких будуть стосуватись напрацювання та зміни в Статут».

Під час обговорення всі старости погодилися з тим, що дійсно необхідно створювати робочу групу і вже приступати до роботи над оновленням Статуту щоб він став надбанням всієї територіальної громади.

Володимир Швець, експерт проєкту та почесний громадянин міста Хмельницького, виокремив ще одну дуже важливу річ стосовно необхідності створення робочої групи:

Статут. Хмельницька територіальна громада.“На мій погляд, ще одну річ треба зробити обов’язково в робочій групі, коли вона почне працювати. Треба зробити 6 виїзних засідань в кожному центрі старостинського округу та зібрати актив села. Життя в селі відрізняється від життя в місті, тому такі виїзні збори просто життєво необхідні”.

Статут. Хмельницька територіальна громада.На жаль, заступник Хмельницького міського голови Роман Примуш через термінові розпорядження міського голови не зміг бути присутнім під час заходів, однак представниця відділу управління економіки Хмельницької міської ради Євгенія Кізенко наголосила на тому що він сам та міський голова підтримують створення робочої групи. Також заступник хотів би дуже бачити не тільки посадовців, але й і старост, які б висловили думку цих мешканців і громадськість, яка б допомогла напрацювати слушні зміни.

Презентація напрацювань та висновки

Обговорення під час круглого столу плавно перейшла до презентації пропозицій від експертів та експерток коаліції РРХ до Статуту Хмельницької територіальної громади. Нагадаємо, що остання редакція Статуту територіальної громади міста Хмельницького була затверджена в 2017 році. На сьогодні він втратив свою актуальність, адже його норми не враховують потреб, інтересів, історичних, культурних та соціально-економічних особливостей усіх населених пунктів, що приєднались минулого року до обласного центру.

Володимир Швець, експерт проєкту, оголосив напрацювання та висловив свою думку стосовно цих рекомендацій:

Статут. Хмельницька територіальна громада.“По-перше, на наш погляд, необхідно напрацювати 2 глави, яких на сьогодні немає в чинному Статуті. Це глава про можливість створення комітетів самоорганізації населення в усіх сільських населених пунктах з відповідними повноваженнями. На наш погляд, це важливо, бо у вас були сільські ради, тепер їх не має, фактично один староста представляє велику кількість громадян. Другу главу, яку обов’язково треба включити – це глава про повноваження старости, передбачивши максимальну кількість послуг, які ним можуть та мають надавати у старостинських округах. На мій погляд, там має бути передбачена максимальна кількість послуг, які вони можуть надавати. Для нас було показовим, коли ми приїхали в село Малашівці. Староста округу там зустрічався з мешканцями. До нього звернулася людина, йому 80 років і його турбує питання про продовження доручення у вересні 2021 року для отримання пенсійних виплат замість дружини, якій важко пересуватись. На сьогодні старости не мають можливості, як це було раніше у сільського голови, такий документ надавати. Чоловікові доведеться їхати в Хмельницький разом із дружиною, шукати нотаріуса. Враховуючи те що людина не зовсім може сама пересуватися, тим більше його дружина, тому цей вище пункт обов’язково треба вносити в Статут терміново”.

Статут. Хмельницька територіальна громада.До змін, яких потребує Статут територіальної громади Хмельницького були запропоновані наступні пункти:

  • уточнити главу 2.3 «Загальні збори громадян за місцем проживання», передбачивши збори громадян в населених пунктах старостинських округів (проведення сходу села);
  • главу 2.7 «Консультації з громадськістю» скорегувати з урахуванням відсутності доступу до мережі Інтернет у деяких сільських населених пунктах (питання доступу до мережі Інтернет у старостинських округах має стати нагальним питання та вирішуватись якнайшвидше);
  • потребує змін глава 2.8. «Участь в роботі органів місцевого самоврядування та робота на виборних посадах місцевого самоврядування» з урахування специфіки роботи старост;
  • главу 2.10 «Електронні петиції» адаптувати до чисельності населення у сільських населених пунктах, доступності до мережі Інтернет тощо.

    Підсумки заходів

Всі учасники заходів підтримали створення робочої групи із залученням професіоналів, посадовців, юристів, старост та активних мешканців старостинських округів, представників та представниць громадських об’єднань міста Хмельницького та інших населених пунктів Хмельницької територіальної громади, інших зацікавлених осіб, Всі погодились, що група має розпочати роботу над оновленням редакції Статуту в найкоротші строки.

Статут. Хмельницька територіальна громада.

Староста старостинського округу з центром с. Копистин Лілія Панчук, завдяки проробленій інформаційній роботі експертів та експертом РРХ, була згодна з тим, що до Статуту необхідно вносити зміни з урахуванням інтересів сільських мешканців та під час заходу засвідчила свою позицію своїм підписом:

«Ідея про адаптацію Статуту для врахування інтересів мешканців старостинських округів не погана. Все-таки хочеться бачити у робочій групі наших людей, хоча б, двох-трьох та депутатів нашого округу».

Такої ж думки дотримується й Олена Ярмощук, староста старостинського округу з центром у с. Давидківці, яка також під час заходу підписала звернення. Вона розуміє, що треба залучати громадськість та створювати робочу групу для розробки нової редакції Статуту.

Впродовж двох місяців коаліція громадських організацій «Рада Реформ Хмельниччини» в рамках проєкту «Впровадження та інституалізація дієвих механізмів взаємодії влади та громадськості Хмельницької територіальної громади» аналізувала законодавство та збирала кращі практики щодо розробки Статуту територіальних громад в Україні та запровадження дієвих інструментів місцевої демократії, таких як місцеві ініціативи, електронні петиції, громадські обговорення та громадські слухання тощо. Було проведено 6 зустрічей зі старостами та мешканцями старостинських округів, які включають 24 населених пункти, що об’єдналися в Хмельницьку міську територіальну громаду. Завдяки спільним зусиллям РРХ та міської ради проєкт «Впровадження та інституалізація дієвих механізмів взаємодії влади та громадськості Хмельницької територіальної громади» був успішним та надзвичайно актуальним, як то кажуть «на часі», а головне реалізація проєкту має плідні результати.

Матеріал створено Радою Реформ Хмельниччини за підтримки Коаліції Реанімаційний Пакет Реформ у рамках програми «Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст заходу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.

Попередній За чи проти? – про Статут в старостинських округах Богданівці, Копистин, Давидківці

Залиште свій коментар