У Хмельницькому презентували остаточний варіант Плану дій «Зелене місто». Роботу над цим документом розпочали ще навесні 2021 року. Над ним працювали експерти міжнародної компанії ATKINS у консорціумі з ПІІ «Білфінгер Тебодін Україна» у межах Програми ЄБРР «Зелені міста-2» за фінансової підтримки Швеції. Також до роботи були залучені різноманітні зацікавлені сторони (стейкхолдери), а саме: департаменти, управління, відділи Хмельницької міської ради, комунальні підприємства, громадські організації, навчальні інституції та представники бізнесу), починаючи з раннього етапу збору даних і до остаточного ухвалення ПДЗМ. Наразі цей документ містить 134 сторінки та пройшов стратегічну екологічну оцінку.
Програма «Зелене місто» і як вона прийшла в Хмельницький?
У 2019 році місто Хмельницький доєдналося до програми «Зелені міста», ставши 4 українським та 32 у світі учасником цієї програми. За інформацією громадської організації «Екодія», Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) в рамках програми «Зелені міста» виділить понад 5 мільярдів євро для міст Центральної та Східної Європи, Центральної Азії та Близького Сходу. Частина цього фінансування піде на розробку планів дій «Зелене місто» (GCAP), які мають допомогти містам у розв’язанні екологічних проблем та адаптації до зміни клімату.
Мета Плану дій «Зелене місто» (англ. — Green City Action Plan, GCAP, укр. — ПДЗМ) — допомогти місту у вирішенні екологічних проблем і адаптації до зміни клімату. ЄБРР забезпечує фінансування планів, а органи місцевого самоврядування їх реалізують. Дуже важливою для розробки цього документу є залученість громадськості. Чому? На програму «Зелене місто» виділяється багато коштів, проте з цим пов’язаний ризик грінвошингу — ПДЗМ і проєкти в рамках програми можуть називатися екологічними, але не бути такими. Ось що відбувається, коли залучені громадяни, і навпаки — коли ні.


Залучення та взаємодія в період роботи над Планом передбачали різні методи консультацій, як індивідуальні, так і групові, семінари, презентації, засідання експертної групи та обговорення в тематичних групах, онлайн опитування, експертні дискусії, листування, публічні консультації на етапі Стратегічної екологічної оцінки (СЕО), розкриття загальної інформації громадськості та підвищення обізнаності, застосування офлайн та онлайн інструментів. Через обмеження ситуації з пандемією COVID-19 та втручання війни процес розробки ПДЗМ мав зосередитись переважно на онлайн інструментах взаємодії та комунікації.

У жовтні 2020 року Європейський банк реконструкції та розвитку схвалив виділення 567 мільйонів євро кредитів в рамках другого вікна програми “Зелені міста-2”, тим самим збільшивши її розмір до 1,149 мільярда євро.
Першим учасником цієї Програми від України став Львів, який зміг залучити 20 мільйонів євро для комунального підприємства “Зелене місто” на будівництво заводу з переробки відходів та рекультивації Грибовицького полігону.
У березні 2019 року Віталій Кличко підписав меморандум про взаєморозуміння між Київською міською державною адміністрацією та ЄБРР за програмою “Зелені міста”.
Сьомим у жовтні 2021 року до проекту долучився Харків. Також у програмі зараз працюють команди Маріуполя, Хмельницького, Кривого Рогу та Дніпра.
Деталі Плану для Хмельницького
До всіх етапів розробки залучалась громадськість міської громади. Поряд з тим, під час розробки цього ПДЗМ на замовлення ЄБРР було зроблено оцінку нових викликів і впливів на внутрішньо переміщених осіб (ВПО), міську інфраструктуру та надання публічних послуг внаслідок воєнного вторгнення російської федерації в Україну.

Ключові проблеми (виклики) Зеленого міста визначені для Хмельницького у 6 сферах:
- Врядування та планування
- Зелені зони
- Міський транспорт
- Енергетична безпека
- Водні ресурси
- Тверді побутові відходи.
Виходячи із цих сфер, всього погоджено 21 комплексний пакет дій. Ці дії включають опрацьовані заходи, зосереджені на покращенні ситуації та розв’язанні суттєвих екологічних проблем, водночас забезпечуючи низку ширших соціально-економічних переваг, з урахуванням рекомендацій оцінки щодо подолання нових викликів, поставлених війною. Загалом це понад 100 заходів.
План розрахований на 10 років і потребує фінансування у розмірі майже 700 тисяч євро. Він містить комплекс політичних, передінвестиційних та інвестиційних, а також інших ініціатив.
«В цих напрямках ми безпосередньо будемо рухатись, формуючи наші програми, формуючи насамперед стратегію громади, формуючи щорічні програми соціально-економічного розвитку, ну і виділяючи під них вже бюджетні ресурси, а також, намагаючись залучати позабюджетний грантовий ресурс за допомогою наших партнерів, донорів, друзів, які і без того нам суттєво допомагають. Але тепер сподіваюсь, що маючи таку «Зелену Конституцію», ми будемо мати можливість якісніше та ефективніше залучати саме позабюджетний грантовий ресурс», – зазначив під час презентації Хмельницький міський голова Олександр Симчишин.
Поглянемо тепер детальніше на виявлену проблематику та заплановані заходи у 6 сферах. Нагадаємо, що мова йде про екологічне, соціальне та кліматичне планування та врядування; зелені зони; міський транспорт; енергетика, будівлі, промисловість; якість та доступність води; управління побутовими відходами.
Екологічне, соціальне та кліматичне планування та врядування
Кошти планується використати для впровадження екологічних засад в основу управління містом та прийняття рішень. Серед проблем експерти у цій сфері виявили:
- Непропорційний соціально-економічний розвиток районів міста
- Прогалини в показниках екологічних даних
- Обмежена стійкість до кліматичних змін та готовність до надзвичайних ситуацій.
У цій сфері на виконання дій «Просвітницькі кампанії, інформування та екологічна інформація» та «Покращення системи збирання екологічних даних, обміну та управління ними» потрібне фінансування у розмірі 70 тисяч євро та 550 тисяч євро відповідно. Для Інтегрованого планування міського розвитку і розробки керівництв та інструментів для досягнення цілей розвитку дружнього до довкілля міста необхідно взагалі 1,35 мільйона євро.
Зелені зони
Кошти планується інвестувати у розширення доступних зелених насаджень для громадян. Головними проблемами у цій сфері визначено такі:
- Непропорційний соціально-економічний розвиток районів міста
- Незбалансований розвиток житла з відповідною транспортною та соціальною інфраструктурою, зеленими зонами.
На облаштування зелених зон місту потрібно коштів у розмірі 1,2 мільйона євро, розвиток та утримання існуючих зелених зон – 300 тисяч євро та на моніторинг та управління зеленими зонами потрібно 250 тисяч євро.
Міський транспорт
Кошти передбачаються для покращення екологічності транспорту та стимулювання активного способу життя. Серед проблем тут визначено:
- Високий рівень користування приватними автомобілями
- Застаріла мережа громадського транспорту з низькою пропускною здатністю
- Брак якісних і зручних немоторизованих транспортних засобів.
Для Модернізації та вдосконалення системи громадського транспорту в Плані дій передбачено необхідне фінансування у розмірі 18,425 мільйона євро. На створення мережі велосипедних маршрутів місто буде необхідно 2,150 мільйонів гривень та для сприяння пішохідному руху та створення зон без автомобільного руху – 5,6 мільйона євро.
Енергетика, будівлі, промисловість
Фінансування потрібне для зміцнення енергетичної безпеки та зменшення залежності від викопного палива. Головними проблемами у цій сфері загалом визначено:
- Низький рівень теплоізоляції будівель
- Високе споживання енергії в промислових процесах
- Низька кількість відновлюваних джерел енергії в енергетичному балансі
- Значна зношеність тепломережі.
Найбільше коштів у цій сфері необхідно для реконструкції системи централізованого теплопостачання потрібно 98,8 мільйонів євро та на сприяння підвищенню енергоефективності фонду будівель – 82,5 мільйонів євро.
Якість та доступність води
Кошти залучатимуться/виділятимуться для покращення та збереження якості водопостачання міста. Викликами для міста тут визначено:
- Значна зношеність мереж водопостачання
- Недостатня протяжність зливової каналізації.
Найбільше інвестиції у цій сфері потрібні для управління стічними водами (205,45 мільйона євро) та на модернізацію мереж водопостачання (219,4 мільйона євро).
Управління побутовими відходами
Кошти необхідні для сприяння екологічно чутливому управлінню відходами та зменшення їх генерування. Головними викликами для міста тут наразі визначено такі:
- Низька частка перероблення та компостування ТПВ
- Обмежені можливості оброблення ТПВ
- Місткість полігону та обмеження якості захоронення.
Для забезпечення ефективної системи збирання, тимчасового зберігання та оброблення ТПВ на 10 років міській громаді потрібно 36,65 мільйона євро та для удосконалення існуючої системи захоронення ТПВ (на 9 років) – 13,86 мільйона євро.

Загалом 21 пакет заходів дорівнює потребі фінансування 694 мільйонів євро впродовж 10 років (2023-2032 роках) та містить в собі комплекс ініціатив різного характеру, а саме, політичні заходи, передінвестиційні заходи, інвестиції тощо. Щодо джерел фінансування, передбачається, що приблизно 10% буде профінансовано з бюджету міста, 10% – коштом грантів і приватного фінансування, і 80% – через проєкти МФО (міжнародні фінансові установи та донори) та організацій розвитку, у т.ч. враховуючи варіанти державно-приватного партнерства.


«Ми з самого початку поставили собі задачу – не просто зробити План, який зроблять чиновники і не просто План, який зроблять експерти, а План, який обов’язково включав ті пропозиції, ті бачення, які саме хмельничани хотіли та хочуть бачити в цьому Плані і те, що хвилює хмельничан. Тому дякую всім, хто долучався. Ми провели не одну, а близько 7 онлайн-трансляцій… близько 7 обговорень. І фактично в кожному були присутні хмельничани, які хочуть покращувати місто, хочуть працювати над тим, аби робити Хмельницький кращим», – розповів під час презентації заступник Хмельницького міського голови Микола Ваврищук.
Опісля презентації зазначений План має розглянути та затвердити виконавчий комітет Хмельницької міської ради, а за ним і депутатський корпус.
У Плані зазначено, що постійний моніторинг всіх проєктів та заходів ПДЗМ є невіддільною частиною його реалізації. Команда проєктного офісу «Розумне довкілля. Хмельницький» продовжуватиме відповідати за забезпечення своєчасного моніторингу реалізації заходів та подання звітів. З фахівців команди буде призначено координатора з моніторингу, звітності та верифікації, якому буде доручено делегувати завдання зі збору даних, аналізу та звітності відповідним посадовцям вищого рівня міської ради.
Під час презентації Хмельницький міський голова Олександр Симчишин підтвердив, що до моніторингу та оцінки реалізації Плану дій влада планує залучати і громадськість. Посадовець сказав, що роль активних громадських активістів, громадських організацій, які фактично цих два роки жили повністю в цьому процесі надзвичайно велика. Для влади, розробників і грантодавців було важливо не тільки отримати бачення проблеми владою, адже це тільки одна сторона, а й отримати бачення громадськістю, експертами і т.д.
«Ми однозначно плануємо, як ми це практикуємо з Стратегією розвитку міста, з Планом соціально-економічного розвитку, стан поточного виконання аналізувати разом з усіма тими, хто був дотичний до підготовки проєкту «Зелені міста», але й з тими, хто буде мати бажання. Якщо ти не звітуєш за План і не аналізуєш його поточне виконання – сенсу в ньому немає. Тому ми однозначно будемо долучати всіх, хто буде мати бажання до аналізу з поточного його виконання», – розповів Олександр Симчишин.
Замість висновків
Наразі Хмельницька міська рада активно співпрацює з Європейським банком реконструкції та розвитку. Мова йде про проєкти щодо будівництва сміттєпереробного заводу, рекультивації діючого полігону, а також щодо придбання тролейбусів. Щодо останнього, то нещодавно міська влада підписала відповідні документи на отримання кредиту та гранту. Щодо реалізації Плану дій «Зелене місто» в планах також залучення грантів та міжнародної технічної допомоги, а також виділення коштів з міського бюджету.
Підготувала Альона Береза
Читайте також:
В Хмельницькому обговорили рекомендації забудовникам
Термінова сесія Хмельницької міськради: місто готується підписати кредитну угоду з ЄБРР