Транспортна реформа у Хмельницькому триває понад п’ять років. Одномоментної зміни у цій галузі, як того хотіли б і мешканці, і перевізники, і влада, так і не сталось. Однак за цей час в місті частково оновився автопарк громадського транспорту, з’явились нові маршрути, старі зупинки замінюють на нові, будують нові та впроваджують електронний квиток для комунального транспорту.
Повномасштабна війна внесла корективи і фактично призупинила на невизначений час впровадження наступного етапу реформи. У приватних перевізників, які обслуговують маршрути в місті, закінчувався перехідний період і вони мали запровадити електронний квиток на своєму транспорті. Наразі вони мають встановити навігатори, щоб пасажири могли бачити машини у системі DozoR City.
Тож читайте, як триває транспортна реформа у Хмельницькій територіальній громаді, як планують оновити маршрутну мережу і що буде з електронним квитком.
У центр міста – новими маршрутами
Цього літа міська влада запустила три нові маршрути. Вони сполучили віддалені мікрорайони з середмістям Хмельницького. Мова йде про маршрути №3, №4, №5. У такий спосіб транспортники вирішили розвантажити центральну частину міста та задіяти вулиці, де ніколи не було маршрутів громадського транспорту. І вже через місяць роботи, чиновники дослухались до прохань пасажирів і вносили зміни у схеми руху цих маршрутів.
«Було багато прохань від хмельничан щодо транспорту біля обласної лікарні. Змінили маршрут № 3. Тепер в центр можна доїхати за кілька хвилин. Також жителі Лезневого просили продовжити маршрут № 5. Тепер можна ним їздити до речового ринку. Цього місяця, у серпні, на ці маршрути будуть додані автобуси, тому чекати на зупинках потрібно буде недовго. На цих маршрутах у нас працюють сучасні, великогабаритні автобуси», – зазначив заступник міського голови Микола Ваврищук у сюжеті ТРК «Місто».

Осінні оновлення маршрутів
На цьому експерименти не завершились. Нещодавно міська влада оголосила про запуск ще двох автобусних маршрутів. 8 вересня п’ять великогабаритних автобусів з’єднали два мікрорайони міста – Озерну та Ракове. Сам маршрут проходитиме через центр міста.

Маршрут курсуватиме таким вулицями: Панаса Мирного, проспект Миру, Степана Бандери, Кам’янецька, Подільська, Свободи, Шевченка, Трудова, Чорновола, Майборського, Гарнізонна та Довженка. І в зворотньому напрямку робитиме аналогічні зупинки. У вихідні та святкові дні маршрут не працюватиме.

Ще одне оновлення маршрутів
Вже 12 вересня запрацює ще один маршрут. Комунальний транспорт буде їздити тепер і на Шаровечку-2. Жителів цього мікрорайону просять користуватись новим транспортом, щоб він був збережений в майбутньому. Це вже не перша спроба сполучити віддалений мікрорайон приватної забудови із середмістям Хмельницького. За словами заступника Хмельницького міського голови Миколи Ваврищука, попередні дві спроби “не увінчались успіхом через невелику кількість пасажирів”. Він також додав, що водії прийматимуть “побажання по графіку руху. Ми їх врахуємо, якщо буде необхідність”.

Графіки руху автобусних маршрутів
Пасажири найбільше пропозицій та прохань висловлюють стосовно графіків руху маршрутів.
«Пов’язано це із комендантською годиною. З кінцевої зупинки, роблячи маршрут, водій повинен зробити оберт, потім заїхати на підприємство, здати машину, підготувати на наступний день. Машина виїжджає о 5-6 ранку. І вже тоді добратися додому. Це все займає як мінімум 1,5 години. Зараз макимально розроблені ті графіки, які по суті закривають всі мікрорайони. Зрозуміло, що може прямого сполучення вже немає пізно, але знову ж сьогодні економіка така, що під кожного пасажира підлаштуватися теж важко», – наголосив в.о. начальника профільного управління Сергій Шепурев.
Під час обговорення питання щодо підвищення вартості проїзду приватні перевізники обіцяли дотримуватись графіків. Цього зараз і вимагають в профільному управлінні. Відповідно до затверджених графіків там проводять перевірки.
“Сьогодні ми максимально контролюємо і складаємо протоколи на перевізників. З моменту підняття вартості проїзду ми більше приділяємо уваги на вечірні графіки. Тоді, коли малий пасажиропотік”, – додав посадовець.
Електронний проїзний в Хмельницькому. Нововведення
З 1 вересня в місті відбувся повний перехід проїзних квитків на електронні. Міська влада заявила, що тепер традиційна транспортна картка (електронний квиток), якою хмельничани користуються вже більше року, стала ще зручнішою. Також через ці картки тепер створено можливість придбання проїзних квитків на місяць, окрім поповнення картки за тарифом «Гаманець».
Наразі є три види електронних квитків, які можна поповнювати за тарифом «Проїзний»:
- чорного кольору «Зручний щодня» – поповнюється по тарифу «Проїзний громадянський»;
- зеленого кольору студентська картка – поповнюється по тарифу «Студентський проїзний»;
- оранжевого кольору учнівська картка – поповнюється по тарифу «Учнівський проїзний».

Послуга активації проїзного на вересень буде активною до 10 вересня 2022 року. Виконати поповнення рахунку можна на інформаційних ресурсах «Герц»: сайт «Герц», платіжні термінали Ibox та EasyРay та мобільні додатки «Е-квиток: зручний щодня» та «7pik».
Чому інформацію про нові маршрути тримають у секреті до останнього?
«Ми ще обговорюємо питання. Розголосити – є проблемою. Не хочеться сказати те, від чого я завтра буду «віднєкуватись». Скажу, що сьогодні, до прикладу, розглядається мікрорайон Дубово посилити. Завтра мікрорайон Дубово буде казати – «Ну що?». «Де?». А аналіз показав – не потрібно», – так коментує надмірну втаємниченість щодо запуску нових маршрутів у Хмельницькому в.о. начальника управління транспорту та зв’язку Хмельницької міської ради Сергій Шепурев.
За словами посадовця, нові автобусні маршрути мають показати, чи потрібно підсилювати транспортом той чи інший мікрорайон. Зокрема, №3 має виявити цю тенденцію для Дубове. Щодо інших мікрорайонів, то на маршрут № 2 запустили великогабаритні автобуси. Перевізник «Автогаз-Захід» виїхав нарешті на цей маршрут. Він з’єднує два потужних мікрорайони, Гречани і Ракове, з яких в свій час майже неможливо було вивезти всіх пасажирів. Все було битком.
«Сьогодні виїхало лише 3 великогабаритних автобуси. При тому, що ми познімали малогабаритні автобуси. До того в нас 12-15 машин “2А” виїжджало. Ми їх сьогодні познімали. Але спостерігати великогабаритний автобус, який перевозить 5 пасажирів в центрі міста… В якого по маршруту йде 5 пересадок – відверто плачевно. Тому що ніколи дані маршрути не були збитковими», – поділився своїми враженнями від змін на автобусному маршруті посадовець.
Сергій Шепурев зазначає, що громадський транспорт – це динамічна галузь, де все змінюється. Як приклад розповів ситуацію 13 тролейбусного маршруту. Свого часу його продовжили до мікрорайону Гречани, щоб вирішити питання завантаженості цього напрямку. І це було правильне рішення – це був один з найбільш рентабельних автобусних маршрутів. Наразі все змінилось.
«Сьогодні, відверто кажучи, на нього дивитись тяжко. Тому що знаючи затрати, які йдуть на великий транспорт і перевезти декілька пасажирів… Він виїжджає з мікрорайону в центр міста. 5 пасажирів не дуже так добре», – додав з сумом в голосі посадовець.
Нові автобуси у планах
Оновлення автопарку громадського транспорту – одна з основних вимог пасажирів на старті транспортної реформи у Хмельницькому. За словами посадовця за останні два роки доволі велика кількість транспортних засобів вже змінилась. Відбулося оновлення комунальних великогабаритних автобусів. Від приватних перевізників в управлінні також вимагають змін, особливо після підняття вартості проїзду в місті.
«Навіть не зважаючи на ті Спрінтера (маршрутні автобуси – ред.), які, як кажуть, що малі машини. Проте теж доволі багато підприємців їх поміняли. Вони оновили на Крафтери (Автобус Volkswagen Crafter – ред.), нові Спрінтера (мікроавтобус Mercedes-Benz Sprinter), на більш зручні. Звичайно це теж малогабаритний автобус, проте не по всіх вулицях міста проїде великогабаритний транспорт», – запевняє в.о. начальника управління транспорту та зв’язку Сергій Шепурев.
Наразі міська влада розглядає ще придбання 5 вживаних автобусів Solaris.
«Тут ми ще не зупиняємо. Це однозначно. Потреби в принципі в транспорті – потреба завжди є. І в принципі тут ми не зупиняємось – ми розглядаємо подальші дії з оновлення рухомого складу. Ми вимагаємо від перевізників оновлення рухомого складу», – наголосив Сергій Шепурев.
Незважаючи на важкий час – зміни в транспортній системі Хмельницької територіальної громади відбуваються. Купують нові автобуси, хоч і вживані, запускають нові маршрути, запроваджують електронні сервіси для зручності пасажирів. Не все так гладко, як би хотілось. Однак добре, що за таких обставин вони взагалі впроваджуються. Про інші напрямки реформи читайте в наступній частині матеріалу.
Авторка: Альона Береза
Читайте також “У Хмельницькому провели акцію на підтримку українських військовополонених”
Про “Головчинці: озеро на Хмельниччині з обмеженим доступом”