Понад два роки тому в Україні запрацювала соціальна послуга “муніципальна няня”. Мета сервісу – надати можливість сім’ям, які виховують дітей до трьох років, компенсацію за послуги доглядальниці. Виглядає дуже шляхетно. Проте на ділі виявляється отримати такі виплати не так просто.
Хто може претендувати?
Право на отримання компенсації послуги “муніципальна няня” мають не лише громадяни України, а й іноземці та особи без громадянства, які є батьками (усиновлювачами), опікунами дитини до трьох років і на законних підставах проживають на території України. Основна вимога: заявник має бути зайнятою особою. Зайнятими вважаються не лише працівники за наймом на умовах трудового договору, а й самозайняті громадяни, а також особи на військовій або альтернативній службі, заробітчани за кордоном, студенти вишів та закладів профтехосвіти денної та очної форм навчання. Можуть оформити таку допомогу й деякі українці, які не працюють. Серед них – ті, які доглядають за дитиною або дорослим з інвалідністю I групи. На компенсацію мають право і ті, які доглядають за людиною похилого віку. За умови, що ця людина за висновком медиків потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку.
Допомогу виплачують в розмірі прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років за кожну дитину, яку доглядає муніципальна няня. Станом на жовтень 2021 року ця сума становить 2013 гривень. При цьому вона може бути не більшою від вартості послуги «муніципальна няня».
Виняток про неодмінну зайнятість зробили лише для батьків трьох і більше дітей або коли один чи обидва з батьків (опікунів) мають інвалідністю І або ІІ групи.
Виплати можуть припинити, якщо отримувачі послуги “муніципальна няня” навмисно подали недостовірні відомості про догляд за дитиною до трьох років, які вплинули на призначення компенсації. Припинення відбувається з місяця, в якому виявлено порушення.
Які документи необхідні?
Отримувач послуги “муніципальна няня” має подати такі документи у паперовій та електронній форми.
У разі здійснення опіки над дитиною – копію рішення про встановлення опіки.
Якщо йдеться про послуги “муніципальна няня” для людей з вадами здоров’я, то потрібні ще й такі документи.
Для електронної версії подають скановану копію необхідних документів. На заяву та відомості в електронній формі накладається кваліфікований електронний підпис отримувача компенсації або удосконалений електронний підпис. Після надходження усіх документів до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення протягом 10 робочих днів там мають ухвалити рішення про призначення компенсації і протягом трьох днів надіслати його заявнику (заявниці). Компенсація послуги “муніципальна няня” призначається на строк, визначений у договорі між отримувачем послуги та муніципальною нянею.
Згодом щомісяця до 5-го числа потрібно оновлювати заяву, підтверджувати сплату за послуги няні та факт своєї зайнятості будь-яким зручним способом.
Приходьте особисто!
Навесні 2020 року в коментарі муніципальному телеканалу “Місто” заступниця начальника управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради Євгенія Мельничук зазначила, що весь пакет документів можна подати в електронному вигляді або поштою. Для цього існує відповідний електронний сервіс. Проте, як з’ясувалося, від заявників все одно потім щомісяця при підтвердженні сплати за послуги “муніципальної няні” вимагають особистої присутності. Забігаючи наперед, це далеко не єдиний нюанс при отриманні компенсації. Про деталі погодилася розповісти хмельничанка Марія, яка користувалася послугою “муніципальна няня” до жовтня 2020 року та подавала весь пакет документів в електронному вигляді навесні того ж року.
“Коли у встановлений після подання документів термін мені нічого не повідомили, довелося телефонувати у приймальню. Після дзвінка зі мною знову зв’язалися і виявилося, що їх не влаштовувала якість скану. Потім при особистому візиті у відділення з’ясувалося: в угоді з нянею два неправильні слова. Попри існування порталу “е-няня” працівники постійно наполягають на особистому візиті. Я запитувала, в чому сенс туди ходити, якщо є електронний кабінет, куди я щомісяця підвантажую документи? Мені відповіли: “Ви маєте підтвердити свою особу”. Цифровий підпис, на їхню думку, це не те. Коли намагалася з’ясувати, чому такий підпис не враховують, мені сказали: “Дєвушка, щось ви забагато говорите”, – розповідає хмельничанка Марія.
За словами мами, щомісяця вона разом з іншими заявницями мала стояти у великих чергах. До відділу профільного управління Марії доводилося брати дитину у візку та когось з батьків. Одного разу, коли хмельничанка відволіклася на годування малюка груддю, підійшла її черга заходити до кабінету. Маріїн тато спробував подати документи замість доньки. Але фахівці були непохитними. Після повернення жінці довелося стати в кінець черги.
“У деяких жінок таку ж квитанцію, як у мене, відмовлялися приймати. І ці зніяковілі дівчата бігли, щоб знову взяти витяг за сплату послуг няні. Такі випадки траплялися регулярно. Біля мене якось сиділа мати трьох дітей, яка плакала, бо втретє прийшла з пакетом документів і втретє їй сказали переробляти. Таке враження, що фахівці шукали формальні приводи для відмови призначення компенсації”, – згадує Марія.
З 1 березня 2021 року заяви разом з документами, необхідними для отримання компенсації послуги “муніципальна няня”, приймають також посадовці виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг винятково з формуванням електронної справи.
Заяви разом з документами, необхідними для отримання компенсації послуги “муніципальна няня” (після формування електронної справи), у паперовій формі передають відповідному місцевому структурному підрозділу з питань соціального захисту населення не рідше ніж раз на два тижні.
Няня не для всіх
У 2019 рік послугою “муніципальна няня” скористалося 158 хмельничан, яким виплатили 1 мільйон 86 тисяч гривень. За період 9 місяців 2020 року кількість отримувачів зросла аж вдесятеро до 1580 осіб. Їм сплатили 14 мільйонів 52 тисячі. А от за січень-вересень 2021-го таких жителів у порівнянні з таким же періодом попереднього року стало значно менше – всього 239 осіб. Їм компенсували 8 мільйонів 30 тисяч гривень. Про це у відповіді на запит повідомили в управлінні праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради.
Чому ж на всю Хмельницьку тергромаду так небагато жителів отримують компенсації? Справа в тому, що до жовтня 2020 року не було обов’язкової вимоги неодмінної зайнятості обох батьків. Ба більше, Марія в період отримання допомоги офіційно не працювала. А лише час від часу мала нестабільні підробітки як фрілансерка.
“Ця функція якийсь час була доступною для всіх. Навіть якщо мати не працює, вона могла отримати відшкодування на послуги няні. Головне – угода з ФОП (нянею). А вже від жовтня встановили обмеження: особа має бути зайнятою і надати або довідку з місця роботи, або підтвердження, що ти ФОП. Я вважаю, що насправді це неправильно. Бо є мами, які не працюють, але їм потрібна няня, бо у них немає помічників”, – каже Марія.
Тож якщо заявниця – наймана працівниця, вона щомісяця має у відділі кадрів за місцем роботи замовляти довідку про те, що таки справді працює та відносити її особисто у відділ профільного управління. А от для ФОПів все ще більше ускладнилося. З нововведеннями стикнулася інша хмельничанка – Зоряна (ім’я змінене). Жінка переважно працює з дому. Але часто має відлучатися для участі у різних заходах”.
“Від вересня з мене вимагають щомісяця показувати платіжку з банку з підтвердженням сплати єдиного соціального внеску (ЄСВ). Або ж – виписки з пенсійного про сплату ЄСВ. На моє запитання, чому така вимога, адже цього немає у переліку документів, мені відповіли: це розпорядження керівника управління соцзахисту. Натомість компенсації стали нестабільними: за вересень і серпень 2021 року не виплати навіть станом на початок жовтня”, – зазначає Зоряна.
Та чи законна така вимога? На питання запиту про причину вимоги сплати єдиного внеску щомісяця до 5 числа в управлінні праці та соціального захисту населення не відповіли. Наразі платники, зазначені у пунктах 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.
“Сюди ж відносяться і ті ФОПи, які обрали спрощену систему оподаткування, а також особи, які провадять незалежну професійну діяльність. Таким чином, в Законі визначено можливість сплати ЄСВ поквартально. Порядком відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років “муніципальна няня” передбачено: компенсація послуги “муніципальна няня” здійснюється щомісяця на підставі поданих отримувачем послуги документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні. Серед яких відсутнє щомісячне підтвердження сплати ЄСВ за відповідний календарний місяць. Вважаю вимогу сплати ЄСВ помісячно неправомірною. Рекомендував би звертатися до суду за захистом своїх прав та стягнення невиплаченої суми компенсації“, – коментує адвокат Дмитро Скоропад.
Хто така няня?
Окрім вже перелічених перепон на шляху до отримання компенсації, заявники стикаються ще з однією особливістю. Муніципальною нянею вважається фізична особа-підприємець (КВЕД 97.00 та/або КВЕД 88.91), яка може здійснювати догляд одночасно не більше, ніж за трьома дітьми, за винятком догляду за дітьми з багатодітної сім’ї. Муніципальна няня- юридична особа (КВЕД 78.20 та/або КВЕД 85.10) може доглядати одночасно не більше, ніж за десятьма дітьми з різних сімей за адресою, визначеною муніципальною нянею.
В договорі з такою нянею має бути зазначена, зокрема, назва послуги, її обсяг, інформацію про дітей, дані про саму няню, умови та строк надання послуги, її вартість, періодичність оплати, відповідальність сторін, місце проживання отримувача послуги “муніципальна няня”, місце проживання муніципальної няні (для фізичних осіб-підприємців) або місце перебування муніципальної няні (для юридичних осіб). Водночас Постановою не передбачено затвердженої форми договору.
Зокрема, на порталі OLX можна знайти 18 оголошень жительок Хмельницької області, які шукають роботу няні. 14 з них у Хмельницькому. Також є пропозиції для Кам’янця-Подільського та Нетішина. Зважаючи на це, можна зробити висновок: загалом послуги нянь користуються попитом переважно у великих містах.
Наразі таку роботу шукають жінки різного, а не лише пенсійного, віку. Деякі пропонують послуги на весь робочий день, інші готові працювати лише декілька годин на добу і тільки з дітьми шкільного віку. Є і охочі готувати їжу та виконувати іншу роботу по господарству. Всі шукачки, з якими вдалося зв’язатися, відповіли: не зареєстровані як ФОП, оскільки, на їхню думку, це дуже невигідно. Та повідомили: наразі найменша ціна за 1 годину роботи – 50-60 гривень. Тож відшукати зареєстровану няню видається фактично нереальним. Тому для отримання компенсації батьки найчастіше укладають угоду… зі своїми ж родичами, які для цього оформляються як ФОПи. До речі, закон цього не забороняє. У випадку Марії йшлося про безробітну свекруху працездатного віку.
“Ми оформили їй ФОП і зазначили найменшу можливу оплату – 2 000 гривень. Натомість як компенсацію отримували на той час 1 779 гривень. Але всі ці гроші йшли на сплату ЄСВ та податку на дохід. Я ще й додатково змушена була докладати”, – зізнається хмельничанка.
Зареєструватись ФОПом родичці довелося і у випадку Зоряни. Обидві жінки вважають: послугу зробили вкрай незручною.
“Така компенсація вигідною може бути лише у випадку, коли, наприклад, комусь з бабусь не вистачає страхового стажу до пенсії. Це зараз поширена проблема. Знайти роботу таким людям вже складно. А от якщо вони реєструються ФОПами, тоді це зараховуватиметься у стаж”, – пояснює юристка Хмельницького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Орися Підвальна.
Чому ж держава висунула настільки суворі вимоги до отримання компенсації? Марія вважає: через те, що деякі особи використовували ФОП, як прикриття. Уклавши угоду з такими підприємцями, громадяни віддавали їм від 700 до 1 000 гривень, решту ФОП перераховував батькам. Тому для ФОПів обмежили кількість дітей, за якими вони можуть доглядати. А для батьків зазначили необхідність обов’язкової зайнятості.
“Деякі ФОПи “брали” по 50 дітей. А насправді ніякі послуги ніхто не надавав. Через людину просто проганяли гроші, а батькам повертали частину коштів. Тобто це фіктивна няня. Мені також пропонували такий варіант, але я відмовилася. Щоб це припинити, і придумали обмеження”, – каже Марія.
“Муніципальні” висновки
Оформлення послуги “муніципальна няня” від уряду для багатьох жінок перетворилося на надскладний квест. Адже заявлену можливість подання документів в електронному вигляді реалізувати, принаймні, у Хмельницькому опитаним жителям міста не вдавалося. Відсутність затвердженої форми угоди також породило багато помилок, які батьки часто не могли виправити за один раз. Намагаючись боротися з фіктивними “муніципальними нянями”, держава ввела додаткові обмеження. Наразі компенсація за догляд за дитиною до трьох років не лише не покриває витрати на “муніципальну няню”, а й стала для багатьох родин збитковою. Тож урядова програма в реальності працює більше на папері і слугує радше підґрунтям для піар-кампаній теперішньої влади замість того, щоб бути зручною для тих, на кого розрахована.
Світлана Русіна
Матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.