«Представник забудовника на зборах ОСББ малював гарні картинки і все не міг повністю пояснити як і скільки буде побудовано секцій, де будуть зелені зони, паркомісця та дитячий майданчик, які вони обіцяють майбутнім мешканцям їхніх будинків», – так написав про будівництво на вулиці Довженка Сергій Добжанський. Чоловік мешкає у будинку, який вже побудований за цією адресою.
На вулиці Довженка, 4 вже існує два житлових будинки. На сайтах нерухомості вони більше відомі як ЖК “Сімейний”. І люди там вже живуть давненько. А недавно там з’явилось ще одне будівництво. Щоправда, зводять його на місці ігрових та спортивних зон, майданчиків для вигулу собак. Як таке можливо? Коли забудовник депутат Хмельницької обласної ради, а за сумісництвом ще й не остання людина у мерській партії, це все можна назвати одним словом… магія і ніякого кумівства.

Перше порушення
Навесні 2016 року ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» отримує містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки. Забудувати підприємство вирішило ділянку площею 1,7580 га, на яку вони мали право постійного користування ще з 1999 року. Звести запланували 2 секції багатоквартирного будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення. Водночас передбачили ще й будівництво:
- ігрового майданчика для дітей дошкільного та молодшого віку (149,7 м2),
- майданчика для відпочинку дорослого населення (21,4 м2),
- майданчика для занять фізкультурою (42,8 м2),
- майданчиків для господарських цілей (32 м2)
- майданчика вигулу собак (64,2 м2).
- майданчик під автостоянку площею 171 м2.
Зелені насадження на території мали б займати площу 1 215 м2. Це приблизно, як два баскетбольні майданчики.
Для другої секції набір був схожим:
- ігровий майданчик для дітей дошкільного та молодшого віку (182,95 м2),
- майданчик для відпочинку дорослого населення (26,14 м2),
- майданчик для занять фізкультурою (52,27 м2),
- майданчики для господарських цілей (39,20 м2)
- майданчик для вигулу собак (78,40 м2),
- майданчик під автостоянку площею 209,09 м2.
Площа озеленення мала б становити 1 215 м2.
Не будинок, а мрія. Усе це мало зайняти лише 5% земельної ділянки, функціональне призначення якої – під адміністративний будинок та виробничу базу. Дрібничка, але вже порушення.
“Це будівництво – одна величезна корупційна історія, що тягнеться з 2015 року. 30.10.2015 року заступник начальника управління архітектури та містобудування Безкоровайний видає містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі – МУО) № 338/ГП-25.1-04, вказавши в них завідомо недостовірну інформацію щодо цільового призначення земельної ділянки (землі житлової та громадської забудови, хоча ділянка належала до земель промисловості) та функціонального призначення території у зонінгу («під адміністративний будинок та виробничу базу», хоча в зонінгу зона комунальних підприємств, складів і баз К-1). За законодавством, мали надати відмову у видачі МУО, бо житлове будівництво суперечить містобудівній документації. Саме з використанням цих МУО, забудовник, зловживаючи дерегуляцією, реєструє 29.02.2016 року декларацію ХМ 083160600238 на будівництво житлового будинку з порушенням цільового призначення землі та положень містобудівної документації”, – розповідає експерт з проблемних питань містобудування Георгій Могильний.
У квітні 2016 року той самий Безкоровайний, але вже на посаді в.о. начальника управління архітектури, видає нові МУО знову з тими самими порушеннями. І в травні того ж року Безкоровайний втретє незаконно видає МУО. На цей раз, в них вже правильно вказано, що земельна ділянка належить до земель промисловості, але міститься вказівка “змінити цільове призначення до введення житлового будинку в експлуатацію”. Тобто, за словами експерта Георгія Могильного, мова не просто про свідомо незаконну видачу МУО на будівництво об’єкта, що не відповідає вимогам містобудівної документації, але і фактичний дозвіл почати будувати з порушенням цільового призначення комунальної землі.
“Забудовник знову зловживає дерегуляцією в будівництві, і по спрощеній системі реєструє декларацію на будівництво другої секції житлового будинку з порушенням цільового призначення землі та положень містобудівної документації”, – наголошує Георгій Могильний.





У підсумку на земельній ділянці збудували два житлових будинки загалом на 148 квартир. Їх не просто звели, мешканці вже встигли оселитись там. Хоча і збудували їх дещо не так, як планувалось. Одну з секцій звели на місці спортивного майданчика. Втім ділянка велика, тож особливого занепокоєння цей факт у тамтешніх жителів спочатку не викликав. На цьому закінчились плани забудовників та й визначені МОУ для цієї ділянки. Однак жодний “порядний” забудовник не зможе спати спокійно, поки десь є вільний майже гектар землі. Це ж мінімум три секції і ще можливість “насадити” гаражі та паркомісця для продажу. Це приносить гроші, на відміну від дитячих і спортивних майданчиків. Але як забудувати ділянку, на яку вже були видані МОУ і які вже були по факту реалізовані?


Поділ земельної ділянки та зміна цільового призначення
Наприкінці грудня 2019 року Хмельницька міська рада погодила поділ земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» на три земельні частини: 9 577 м2, 601 м2 та 7 402 м2. Без зайвих питань.

А у 2020 році змінили цільове призначення. У порядку денному 39 сесії Хмельницької міської ради цього питання від початку не було. З’явилось воно вже під час розгляду проєктів рішень профільними депутатськими комісіями. А якщо бути точнішими, то пропозицію змінити цільове призначення земельної ділянки оголосили під час засідання комісії з питань охорони здоров’я, соціальної політики, гуманітарних питань та розвитку громадянського суспільства, свободи слова та інформації. Депутатка Анастасія Ярова, що у міській раді представляє політичну партію “Команда Симчишина”, раптом пропонує додати пункт до вже оприлюдненого проєкту рішення і змінити цільове призначення для однієї з ділянок ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс».

Цільове призначення змінили для найбільшої з трьох земельних ділянок площею 9 577 м2. Замість земель промисловості вони стали “для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку – землі житлової та громадської забудови”. Загалом це логічно, бо там вже стоїть два будинки. Однак ціль зміни була далеко не для цих будинків.

Далі рішенням 42 сесії Хмельницької міської ради від 17.06.2020 року № 64 змінено цільове призначення земельної ділянки з земель промисловості на землі житлової та громадської забудови.
“В даному випадку є порушення імперативної заборони, встановленої в частині четвертій ст. 24 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» – цільове призначення змінено всупереч зонінгу. Цим порушенням законодавства, міськрада легалізувала попереднє порушення забудовником цільового призначення землі”, – наголошує експерт Могильний.
Друга хвиля містобудівних
Тепер спробуємо пояснити для чого взагалі відбувся цей поділ. Так відповідно до законодавства МУО – це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до забудови саме земельної ділянки, а не до окремої будівлі. Тобто одна земельна ділянка – одні містобудівні умови та обмеження. Ми ж пам’ятаємо, що перед стартом будівництва ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» змінював ці МОУ по суті двічі? І ось ці МОУ вже були використані. А запхати ще три секції кудись треба. Можна було б відкликати попередні МОУ і отримати нові? Ні, так не можна.
“По букві закону – можуть бути лише одні чинні МУО на ділянку, як і не може бути одних МУО на кілька ділянок. Але прямих заборон робити інакше немає, тому вже є сформована судова практика на користь чиновників та забудовників. Отримувати кілька МУО вкрай вигідно для наступних порушень, бо дозволяє порушувати нормативи, проводячи під кожні МУО будівництво із розрахунком на всю площу ділянки”, – пояснює Георгій Могильний.
Тож ділянку вирішили поділити. Фактично – земля одна й та сама, юридично – зовсім інша, так би мовити, чистий аркуш паперу на який можна запросити нові МОУ. Це ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» і зробило.
В липні 2020 року ТОВка отримує містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення із зазначенням максимального відсотку забудови вже у розмірі – 35%. З містобудівного розрахунку стає зрозуміло, що мова йде про будівництво 3-х секцій 10-ти поверхових багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями. Це ще 200 квартир на 498 осіб (так принаймні рахує забудовник у своїй проєктній документації).

Якщо ж заглянути у техніко-економічні показники, то бачимо, що мова йде про забудову площею 2 240 м2, а саме 120 однокімнатних квартир, 60 двокімнатних квартир і 20 трикімнатних.

Будують не за схемою…
На початку квітня на сайті, присвяченому цьому будівництву, оприлюднили інформацію про темп будівельних робіт. З цієї хронології видно, що у першій секції забудовник вже перейшов до внутрішніх робіт. У другій секції – будівництво відбувається на рівні 7 та 8 поверхів.

В містобудівному розрахунку та на схемі розміщення бачимо, що забудовник обіцяє збудувати, окрім трьох секцій багатоквартирних будинків, різноманітні майданчики: для ігор дітей, для дорослих, для господарських цілей та навіть для вигулу собак. Однак на сайті будівництва плани дещо скромніші.

Наприклад, на схемі, де забудовник обіцяє розмістити «дитячий та спортивний майданчик», вже збудовано 14 гаражів. Вони не просто вже там зведені, а й здані в експлуатацію 19 березня 2021 року. Ще 17 гаражів збудовано на сусідній ділянці позаду цього будівництва.


“Будівництво – це не якась стала величина, що все і більше нічого. В процесі будівництва ми вдосконалюємось, від чогось відмовляємось. Так, мешканці поставили вимогу і ми там неодноразово з ними зустрічались і лунали прохання укоротити третю секцію на 10 метрів. Ми пішли на це і відмовились від 36 квартир. Ми потратили час і кошти на зміну проєкту”, – коментує керівник ТОВ “Платинумбуд” Віталій Мартинюк.



Пам’ятаєте, що найперші МОУ містили згадку про озеленення для двох секцій? А от вже для трьох нових будинків цей коефіцієнт вказаний на рівні 0. Чи будуть там спортивний та дитячий майданчик? Чи цей показник теж раптово зміститься до нульового рівня?
Новий генпідрядник на нове будівництво
Хто ж вони головні герої нашої чергової будівельної схеми? Знайомтесь. ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» зареєстровано в місті Хмельницькому понад 22 роки тому за тією ж адресою, що і земельна ділянка. Підприємство займається логістикою та транспортними перевезеннями як в межах України, так і за кордон. І жодного натяку на потужні будівельні амбіції. Засновниками є Микола Ніколайчук, Володимир Супруновський та Віталій Терещенко, який також є керівником.

В перших двох будівництвах ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» генпідрядником вказував ТОВ “Аргіліт” (ЄДРПОУ 39909866). Це хмельницький забудовник, що здійснює будівництво багатоповерхових житлових будинків по Україні. Таку інформацію знаходимо на одному будівельному сайті. Також знаходимо інформацію про те, що ця фірма з 2021 року будує в місті Черкаси житловий комплекс «Рідний дім». Наразі це весь будівельний доробок цієї юрособи.

Ми хотіли більше розпитати про історію із будівництвом, поділом ділянок та зміною цільового призначення у основного замовника будівництва, ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс», але жоден із вказаних контактних номерів більше не працює. Та й сама фірма фактично вже не функціонує, а лише здає в оренду своє майно: адмінбудівлю та промислові приміщення.
Втім найцікавішим є новий генпідрядник, який будує нові три 10-типоверхівки. Це ТОВ “Платинумбуд”. Про перше їхнє будівництво в Хмельницькому ми писали декілька років тому.
ТОВ «Платинумбуд» було зареєстровано в 2016 році за місцем першого будівництва у самому центрі Хмельницького. Наразі засновниками та бенефіціарними власниками є Сергій Сажієнко та Руслан Лещишин. Останній до слова депутат Хмельницької обласної ради від політичної партії “Команди Симчишина”, яку пов’язують з мером Хмельницького. Основний вид діяльності ТОВ “Платинумбуд” – організація будівництва будівель. На своєму офіційному сайті забудовник зазначив, що «компанія веде свою діяльність в Одесі, Хмельницькому та Херсоні».

Як знайшлись ці два підприємства ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» та ТОВ “Платинумбуд”, достеменно невідомо. Керівник будівельної фірми Віталій Мартинюк не може пригадати, як все відбулось, бо, мовляв, основний напрям його роботи – це сам процес будівництва, обіцяє додатково вивчити це питання.
За єдиним номером, за яким нам вдалось додзвонитись у ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс», причетний до цієї фірми чоловік радісно запропонував нам оренду вільну площу в адміністративному приміщенні. За його словами, це все, що залишилось від діяльності фірми, а до будівництва, яке відбувається на їхній земельній ділянці, відношення ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» не має.
В управлінні архітектури та містобудування не заперечують, що перше порушення, коли були видані перші МОУ для будівництва ЖК “Сімейний” фактично і потягло за собою продовження.
“Там землі комунальної К1 – склади. Суть в тому, що це підприємство ТОВ «Укртранс-Хмельницький-Сервіс» вже отримало МОУ на цю землю на цих два під’їзди. Нічого не змінилось. Вони отримали вже на ту земельну ділянку, де вже було два будинки”, – коментує головний архітектор Хмельницького Максим Дружинін.
Мотивація для продовження цих порушень в профільному управління ось така: розбудова і забудова міста житловою забудовою в мікрорайоні Раково. І начебто те, що бенефіціаром фірми є наближений до мера Хмельницького Руслан Лещишин, зовсім до того не має жодного значення.
Одне на папері, а в реальності…?
Попри всю цю історію з порушеннями, ТОВ “Платинумбуд” мусить дотримуватись техніко-економічних показників, які прописані у містобудівній документації. А це будівництво всіх видів майданчиків, про які ми писали вище, озеленення території та паркомісця. Останніх має бути 115 штук. І мова ж йде не лише про мешканців ЖК “Сімейний”, а також і про тих людей, які придбали житло у перших двох секціях “перлини”.
“Можна буде під’їхати до під’їздів, але там не буде постійного руху. Весь перший поверх – це будуть гаражі, їх можна буде придбати. Паркомісця будуть із зовнішньої сторони, їх можна буде купити. Поки ціни на них немає, але вони будуть продаватись. У дворі, якщо десь зможете поставити машину, то поставите,” – розповіли у відділі продажу.
Правда у відділі продажу “перлини” нам так і не дали чіткої відповіді, де ж вони зібрались розмістити хоча б дитячий майданчик та чи діти мешканців не будуть змушені чекати своєї черги на гойдалку. Там наголосили, що забудовник не придбає їх завчасно, тому повідомити будь-які деталі наразі не можуть.
Один з представників ініціативної групи ЖК “Сімейний” каже, сьогодні у них хочуть забрати один з рядів паркомісць, які належать їхнім двом будинкам, натомість їм пропонують ставити свої машини вздовж вулиці Довженка.

Втім це не єдиний конфлікт, який виник між сусідами. ТОВ “Платинумбуд” вже зазіхав на дитячий майданчик ЖК “Сімейний”, щоб прокласти там дорогу до своїх будинків. Натомість пропонували зробити майданчик із зовнішнього боку будинку при самій дорозі.
“Ми їм пропонували рівноцінну ділянку, навіть більшу в іншому місці, біля дороги. Є проєкт, є навіть меморандум, ну вся ця підготовча робота виконана. Ми запропонували їм нормальний варіант. Але в них є інше бачення. Вони там хочуть сквер зробити. Ми пропонуємо вкласти кошти і зробити нормальний дитячий майданчик. Да, те, що він біля дороги, це трошки не зручно, але є огорожі. Ми відмовились від цього, я повідомив голову правління про це”, – розповів Віталій Мартинюк.

Сподіваємося, що мешканці ЖК “Сімейний” відстоять місце для відпочинку своїх дітей, а от, що робити тим, хто купить квартиру у “перлині” на Довженка? Відповіді на це питання наразі немає. Однак отримати по факту геть не те, що було запроєктовано, у них – це доволі реальна перспектива.
Підготувала Альона Береза
Читайте також
Як під прикриттям “вєлікой” культури на Хмельниччині просували ворожі наративи
Головчинці: озеро на Хмельниччині з обмеженим доступом