«Статутні відвідини» РРХ старостинського округу із центром у селі Пирогівці

Чи задумувались Ви коли-небудь про систему нормативно-правових актів на місцевому рівні? Чи чули Ви коли-небудь про Статут міста, які приймає влада на місцях? Якщо ні, то ми Вас радо познайомимо із цим на перший погляд складним для розуміння понятійним набором, але з практичної точки зору – досить легким інструментом, який відкриває для мешканців міста значні можливості.

Статут міста є актом прямої дії і має вищу юридичну силу в системі нормативно-правових актів міської влади на території певного населеного пункту чи територіальної громади.

Статут міста є місцевим нормативно-правовим актом, який встановлює в межах Конституції і законів України права, свободи і обов’язки жителів міста, повноваження територіальної громади міста, механізми здійснення місцевого самоврядування, регулює відносини між територіальною громадою міста та міською владою, визначає організаційні, матеріальні і фінансові основи місцевого самоврядування на території міста, а також регулює інші питання, віднесені чинним законодавством України до компетенції місцевого самоврядування. І звичайно ж надає цілий набір інструментів місцевої демократії як то місцеві ініціативи, електронні петиції, громадські слухання, загальні збори та багато інших.

Статут територіальної громади міста Хмельницького був затверджений рішенням 11-ої сесії Хмельницької міської ради № 2 від 22 жовтня 1997 року та був першим в Україні. Рішенням 15-ої сесії Хмельницької міської ради № 5 від 31 травня 2017 року Статут було затверджено у новій редакції. Над ним довгий час працювала робоча група, що була створена при міській раді. Пропрацьовувалася кожна стаття і кожний пункт.

Цим Статутом для членів територіальної громади міста Хмельницького визначені форми участі громадян у місцевому самоврядування та встановлений порядок їх проведення. Це такі форми участі:

  • загальні збори громадян;
  • місцеві ініціативи;
  • громадські слухання;
  • громадська експертиза;
  • консультації з громадськістю.

Але ж після осені минулого року у нас не лише місто потребує такого нормативно-правового акту. Його тепер потребує ціла Хмельницька територіальна громада, до якої увійшло 24 населені пункти. Його потребує громада, яка налічує аж 6 старостинських округів.

Реформа децентралізації в України розпочалася ще в 2014 році. За 2014-2020 роки були розроблені законопроекти, які дали поштовх для впровадження цієї реформи. Одним з найважливіших і мабуть найскладніших кроків була розробка та затвердження Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

На Хмельниччині за весь період реформи децентралізації було сформовано 60 територіальних громад, в тому числі і Хмельницька територіальна громада, яка наразі складається із 6 старостинських округів.

Для довідки: 22 грудня 2020 року група народних депутатів зареєструвала законопроект №4535, який містив норми, одна з-поміж яких пропонувала змінену редакцію визначення старостинського округу, та передбачала утворення старостинських округів в містах, а саме: «старостинський округ – частина території територіальної громади, в межах якої розташовані один або декілька населених пунктів, крім адміністративного центру такої територіальної громади, визначена сільською, селищною, міською радою з метою надання відповідних послуг жителям такого округу та забезпечення представництва їх інтересів старостою;». Інша норма – визначала мінімальну кількість жителів в одному старостинському окрузі, зазначаючи при цьому, що «Старостинський округ утворюється, як правило, у складі населеного пункту (населених пунктів), на території яких проживає не менше ніж півтори тисячі жителів.».

До Старостинських округів Хмельницької територіальної громади ввійшли 24 населених пукти, а це 13 рад, в тому числі села: Давидківці, Копистин, Богданівці, Пирогівці, Олешин, Шаровечка, які стали центрами старостинських округів.

За Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачається  можливість прийняття представницьким органам місцевого самоврядування  Статуту територіальної громади села, селища, міста. Як говориться у статті 19 цього Закону, Статут приймається з метою врахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самоврядування у конкретній територіальній громаді.

Але ж чому до цього часу ніхто не розпочав роботу над Статутом територіальної громади? Чому мешканці приєднаних населених пунктів до цього часу позбавлені можливостей користуватися інструментами участі, якими вже багато років користуються хмельничани?

Експерти та експертки коаліції громадських організацій «Рада Реформ Хмельниччини» задумались над цими питаннями і все ж таки першими почали говорити про цю прогалину та вирішили запустити цей процес в Хмельницькій територіальній громаді. Позиція РРХ – до роботи над Статутом територіальної громади мають долучитись всі старости та активні мешканці старостинських округів.

Щоб познайомити старост та мешканців їх округів – представники Ради Реформ Хмельниччини запланували відвідування всіх округів та проведення особистих зустрічей.

Першими про можливості, які надає Статут територіальної громади, дізналися в селі Пирогівці. В рамках проєкту “Впровадження та інституалізація дієвих механізмів взаємодії влади та громадськості Хмельницької територіальної громади” минулого тижня представники коаліції громадських організацій «Рада Реформ Хмельниччини» відвідали з робочим візитом цей населений пункт. Під час візиту експерти розповіли мешканцям та працівникам старостату про можливості Статуту і закликали їх обов’язково доєднуватись до робочої групи, яка б мала напрацьовувати редакцію Статуту територіальної громади.

«Це єдиний механізм, який на сьогоднішній день може впливати на депутатів Хмельницької міської ради. Грамотно оформлений Статут надасть жителям старостинських округів більше прав, ніж ті які вони мають на сьогоднішній день», – зазначив експерт проєкту Володимир Швець.

Під час зустрічі представники Ради Реформ Хмельниччини представили присутнім звернення до Хмельницького міського голови та депутатів з проханням в найближчий час розпочати такий важливий процес для територіальної громади та утворити робочу групу, яка працюватиме над розробкою Статуту. 

Скрін звернення

Скрін звернення

Інспектор з реєстрації місця проживання Любов Василівна сказала: «В нас перше питання яке треба вирішити – це вода. Потрібно вирішити проблеми з водопостачанням, а також з водовідведенням. Думаю, що робоча група ініціює це питання».

Поряд з тим мешканці села Пирогівці були проінформовані представниками РРХ про важливість напрацювання Статуту територіальної громади та підписали також лист-прохання щодо створення робочої групи з розробки Статуту.

Наприкінці всіх зустрічей коаліція планує провести підсумкові заходи в рамках проєкту інституалізація дієвих механізмів взаємодії влади та громадськості Хмельницької територіальної громади” та передати звернення із підписами.

Матеріал створено Радою Реформ Хмельниччини за підтримки Коаліції Реанімаційний Пакет Реформ у рамках програми «Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст заходу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.

 

Попередній Страх і гроші: хмельницькі дитячі майданчики, коли про безпеку не йдеться (Як у Хмельницькому обирають підрядників. Частина 2)

Залиште свій коментар