Чи долучається до розробки проєкту бюджету Хмельницької громади громадськість?

Беззастережним позитивним результатом відкритих громадських слухань проектів місцевих бюджетів є те, що у процесі їхнього проведення поступово встановлюються та стають чим раз тісніші контакти між місцевою владою та членами територіальних громад, які відтепер мають змогу брати участь у прийнятті рішень місцевою владою. Така взаємодія органів місцевого самоврядування і громадськості сприяє зміцненню демократичних засад в нашій державі.

Однак до цього часу проведення бюджетних слухань є лише позитивною практикою органів місцевого самоврядування, а не законодавчою вимогою. А це в свою черго досить гальмує масштабність запровадження цього інструменту впливу громадськості на рівні територіальних громад.

Водночас досвід проведення бюджетних слухань в Україні та їх результативність показали, що неабияку роль у цьому процесі має чітка підготовча робота, своєчасне повідомлення за допомогою засобів масової інформації про час і місце проведення зустрічей, запрошення посадових осіб та представників медіа, забезпечення технічними засобами (мікрофонами, диктофонами), обов’язкове протоколювання виступів, внесених пропозицій та висловлених міркувань, а також забезпечення можливості онлайн-трансляції слухань.

Що там із цьогорічним бюджетним процесом?

На початку грудня 2021 року, а саме 2 грудня, в стінах Хмельницької міської ради провели презентацію та бюджетні слухання проєкту бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 2022 рік. Оголошення про проведення цього заходу на офіційному сайті міської ради ж було розміщене за 2,5 доби. А вже наступного дня, 3 грудня, на позачерговому засіданні виконавчого комітету Хмельницької міської ради було розглянуто проєкт бюджету на наступний рік з метою внесення цього питання на розгляд депутатів. Проведення самої ж сесії заплановане на 15 грудня 2021 року, а з 8 по 10 грудня 2021 року проєкти рішення, в тому числі проєкт бюджету на наступний рік розглядали постійні депутатські комісії.

«Позачергове засідання виконавчого комітету пов’язане з тим, що ми маємо грудневу, заключну сесію в 2021 році. Це бюджетна сесія і саме через виконком ми вносимо на розгляд депутатів проект бюджету на наступний рік. Документ уже представлено громаді традиційно в формі публічних консультацій», – під час позачергового засідання виконавчого комітету наголосив Хмельницький міський голова Олександр Симчишин.

І все ніби добре. Сам проєкт рішення бюджету територіальної громади на 2022 роки було оприлюднено в перший день зими. В другий день зими – проведено презентацію та бюджетні слухання щодо проєкту бюджету, який лише день перед тим було оприлюднено. А на 3 день зими – це питання розглядається на своєму позачерговому засіданні виконавчий комітет. А як впродовж цих двох днів грудня мали б бути розглянуті пропозиції чи зауваження, до прикладу, громадськості, за їх наявності? Чи додавання у назву заходу виразу «бюджетні слухання» не змінила суті публічного заходу, на якому просто відбулась презентація проєкту бюджету на загал? Давайте розбиратись.

Бюджетний календар щодо підготовки, порядку розгляду та ухвалення бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 2022 рік

Відповідно до бюджетного календаря, що затверджений розпорядженням міського голови, проєкт бюджету мав бути розроблений до 30 листопада 2021 року та оприлюднений до 3 грудня. Тут із дедлайнами все добре, адже проєкт бюджету було вже оприлюднено 1 грудня. До 9 грудня 2021 року мали б відбутися презентація та громадське обговорення проєкту бюджету. Водночас профільне управління одразу на наступний день після оприлюднення проєкту бюджету запланувало його публічно презентувати. І за цим поспіхом скоріш за все стоїть планування проведення позачергового засідання виконавчого комітету (3 грудня 2021 року) та чергової сесії Хмельницької міської ради (15 грудня 2021 року).

Скріншот презентації проєкту бюджету на 2022 рік

Якщо поглянути на формат самих бюджетних слухань, то вони відбулися у форматі монологу для представлення проєкту бюджету Хмельницької міської територіальної громади на 2022 рік у виконанні начальника профільного управління. Монолог у цілих 38 хвилин. Без жодної пропозиції та без жодного зауваження від громадськості. Можливо перешкодою для участі громадськості могло стати досить пізнє інформування про проведення цього публічного заходу? Питання риторичне.

Із позитивів. Міська влада та профільне управління цього року прийняли рішення про проведення бюджетних слухань в офлайн-форматі та забезпечили онлайн-трансляцію. Порівняно із минулим роком, в якому презентація та громадське обговорення хоч і планувались, однак через поширення коронавірусної інфекції взагалі не відбувались, тому цього року дійсно помітні позитивні кроки у напрямку проведення саме «бюджетних слухань». Формат проведення правда, на жаль, цього року не сильно відрізнявся від попередніх років, однак саме визнання профільним управлінням, що проводяться саме бюджетні слухання – важливий крок до старту роботи над нормативно-правовим актом, який би визначав всі особливості цього інструменту участі громадськості.

Скріншот бюджетного календаря щодо підготовки, порядку розгляду та ухвалення Хмельницької ТГ на 2020 рік

«Ми тут залежні, скажімо, від і Державного бюджету, і від обласного. От ми десь поспішили другого числа максимально. Чому першого? Тому що держбюджет вже був прийнятий… І раніше щось приймати, коли ще цифр остаточних немає і потім то все змінювати, як на мене, це також буду некоректно. Я Бюджетні слухання проводжу по одних цифрах, а потім корегую там в освіті, інші трансферти і все по-іншому. На майбутнє потрібно подумати як його скорегувати по датах. Но чесно кажучи, десь не легко нам з тими трансфертами з державного і обласного. Дочекались Державного бюджету, вже нібито все врахували і першого оприлюднили. Другого провели слухання. Третього виконком. Шостого область схвалює і міняє нам трансферти» – прокоментував начальник фінансового управління Хмельницької міської ради Сергій Ямчук ситуацію навколо бюджетного процесу та проведення бюджетних слухань в Хмельницькій територіальній громаді цьогоріч.

Також начальник профільного управління наголосив, що міська рада та його управління планують постійно вдосконалюватись і планують вдосконалювати формат бюджетних слухань і якщо в громадськості є ідеї, то їх можна передавати у фінансове управління Хмельницької міської ради. Вони є відкритими до співпраці, готові розглядати ідеї та їх враховувати.

А як із практикою проведення бюджетних слухань в Україні?

Давайте повернемось до історичного аспекту розгляду питання сутності бюджетних слухань в Україні та згадаємо наявні приклади проведення бюджетних слухань в Україні.

Отже, починаючи з 1995 р. в Україні було започатковано практику проведення відкритих громадських слухань, на яких проходить обговорення проектів місцевих бюджетів. Метою проведення бюджетних слухань є створення необхідних передумов для залучення населення до прийняття міською владою рішень, перш за все, у галузі формування коштів місцевих бюджетів, їх раціонального та економного витрачання, врахування інтересів побажань членів територіальної громади.

Поряд з тим вітчизняне законодавство не визначає бюджетні слухання як обов’язкові. Воно зобов’язує місцеву владу лише забезпечити доступність інформації про бюджет і лише на стадії звіту про його виконання – шляхом публікації вже прийнятих рішень та квартальних звітів про їх виконання. Разом з інформацією про бюджет публікуються оголошення про час та місце проведення публічного представлення такої інформації.

Бюджетні слухання стосовно обговорення проектів місцевих бюджетів проходять у порядку окремої ініціативи органів місцевого самоврядування. Але це справді інноваційний елемент бюджетного процесу і в Україні вже відомі не поодинокі випадки ініціативності органів місцевого самоврядування на шляху розроблення та затвердження процедури та порядку проведення бюджетних слухань.

Водночас проведення бюджетних слухань активно практикують органи місцевого самоврядування. До прикладу, Тернопільська міська рада, де проведення громадських слухань регулюється рішенням виконавчого комітету від 21.11.2018 року № 898 «Про затвердження «Положення про Бюджетні слухання». В минулому році та в цьому році слухання відбувались в онлайн-форматі. За Положенням тут Бюджетні слухання проводяться протягом 10 днів після оприлюднення проєкту міського бюджету разом з пояснювальною запискою та проєкту програми соціально-економічного розвитку. Ведеться попередня електронна реєстрація учасників та реєстрація у паперовому вигляді безпосередньо перед початком слухань. Пропозиції мають бути подані не пізніше, ніж за один робочий день до проведення Бюджетних слухань. Вони мають бути збалансованими. Підсумковий документ за результатами Бюджетних слухань направляється у профільну комісію, яка розглядає проєкт бюджету та ухвалює рішення щодо повного чи часткового врахування пропозицій.

Положення про Бюджетні слухання та бюджетний регламент має Кам`янська міська рада. Підхід досить схожий на попередній. Єдина відміна – передбачається, що департамент фінансів міської ради надає відповідь заявникові в разі врахування наданих ним пропозицій та зауважень.

А от Волинська обласна рада в цьому році мала в цьому році бюджетні слухання упродовж цілого тижня, з 8 по 12 листопада 2021 року. Загалом в стінах цієї ради упродовж двох тижнів велася робота з аналізу та узгодження кошторисів як галузей загалом, так і кожної окремої обласної установи комунальної власності в контексті доведених прогнозних показників бюджету на 2022 рік. Водночас в поширеній інформації, на жаль, не прослідковується зазначення інформації щодо участі громадськості в цих бюджетних слуханнях, однак сам формат слухань досить цікавий та такий, який може на старті напрацювання бюджетних запитів розпорядниками пропозицій громадськості.

Наприкінці матеріалу також згадаємо ще одну позитивну практику Хмельницької міської ради. Відповідно до Бюджетного регламенту щодо складання, порядку розгляду та затвердження бюджету міста Хмельницького, внесення змін до нього та подання звітності про виконання міського бюджету та статті 28 «Доступність інформації про бюджет» Бюджетного кодексу України передбачається публічне представлення інформації про виконання міського бюджету за відповідний бюджетний рік. Дедлайн проведення такого представлення – до 20 березня року, що настає за звітним. Так от 12 березня цього року таке представлення в стінах міської ради відбулось. Тобто захід було проведено вчасно із дотримання часових рамок. Із негативного – про таке публічне представлення було повідомлено за одну добу до цього заходу, що, на жаль, в чергове демонструє про наявність необхідності якісного планування кожного заходу та кожної дати бюджетного календаря, в тому числі і планування потребують проміжки, з дотриманням яких громадськість має інформуватись про проведення того чи іншого заходу. Загалом цьогорічний крок Хмельницької міської ради у напрямку проведення бюджетних слухань є досить позитивним сигналом, адже ним влада продемонструвала, що готова чути пропозиції та зауваження від громадськості. Поряд з тим перед профільним управлінням наразі стоятиме не легка задача – до старту бюджетного процесу в наступному році вдосконалити процес бюджетних слухань таким чином щоб громадськість дійсно могла відчути справжню залученість до розробки бюджету міської громади. Також додаткового напрацювання потребує інформування громадськості про проведення таких важливих подій в житі громади. Тут важливо продумати часові межі такого інформування та канали його поширення.

Попередній Глибина проблеми: як родичка депутата “вкопалася” в міську площу

Залиште свій коментар