Онлайн-комерція: як себе захистити, купуючи в інтернеті

Чи не кожен із нас має власну історію невдалих покупок у інтернеті – в онлайн-магазинах або в соцмережах. І переважно повернути неякісну річ чи ту, яка не підходить за певними характеристиками, значно легше, коли придбали її в офлайн-крамниці. До речі, як це зробити, ми вже пояснювали. Сьогодні розповідаємо про правила онлайн-шопінгу, дотримуючись яких, покупець може уникнути неприємностей та захистити свої права.  

Як регулюється онлайн-комерція

Часто здається, що сфера онлайн-комерції взагалі ніким і нічим не контролюється – такий собі хаос. Та насправді це не так, каже заступниця директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Хмельницькій області, юристка Ольга Чорна, адже законодавець подбав про захист прав тих людей, які купують в інтернет-магазинах.

«Ми маємо відповідний нормативно-правовий акт – Закон України «Про електронну комерцію», який вивів діяльність онлайн-магазинів у законну площину, зафіксувавши основні принципи їхньої роботи. Закон чітко вказує на обовʼязки продавця, визначає його як субʼєкта господарювання, який працює на законних підставах – відповідно до Господарського і Податкового кодексів України», – зазначає Ольга Чорна

Однак юристка визнає, що коли йдеться про магазини в соцмережах, наприклад, профілі в інстаграмі чи групи у фейсбуці, то для їхніх власників існує чимало можливостей оминути вимоги чинного законодавства.

Про що можна дізнатися на сайті онлайн-магазину

Перевага інтернет-магазину, який має власний сайт у тому, що там продавець зобовʼязаний розмістити певний перелік відомостей, який може допомогти покупцеві вирішити, чи заслуговує крамниця на довіру. Зокрема, це інформація про спектр діяльності комерційного діяча – послуги це чи товар, які саме послуги чи який товар, а також:

  • повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця;
  • розташування юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи – підприємця;
  • адреса електронної пошти та/або адреса інтернет-магазину;
  • ідентифікаційний код для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичної особи – підприємця;
  • відомості про ліцензію, якщо діяльність підлягає ліцензуванню, тощо.

Деякі продавці оприлюднюють навіть сертифікати якості на товари, хоча такої вимоги у чинному законодавстві немає.

Яким сторінкам магазинів у соцмережах можна довіряти

Попри брак інформації та повʼязані з цим ризики, багато людей все ж віддають перевагу саме магазинам в соцмережах, зокрема в інстаграмі чи популярних платформах для продажу. Й часто, зачаровані вдалими фото товару і спокусливими описами, навіть не завдають собі клопоту перевірити, чи має магазин власний сайт, чи представлений офлайн. Як у такому випадку себе убезпечити від придбання неякісних речей?

Для початку – перечитати опис профілю. Якщо там є покликання на сайт – перейти й ознайомитися з інформацією про продавця. Юристка також радить звертати увагу на дату появи першого допису на сторінці, кількість підписників, уподобання під дописами, коментарі та відгуки від клієнтів, які продавці часто закріплюють вгорі. Крім того, сумлінний продавець детально прописує на сторінці умови купівлі, доставки й повернення товару, якщо виникне така необхідність. Загалом, треба знати: що більше на сторінці реакцій від людей – то ліпше. Як правило, шахрайські сторінки мають небагато підписників та існують недовго.

Оплата і доставка: на що звертати увагу

Купуючи в інтернеті, звертайте увагу, на який рахунок ви сплачуєте за товар. Якщо перераховуєте гроші на рахунок підприємця, це свідчить, що продавець працює на законних підставах і сплачує податки. А в разі виникнення претензій покупець матиме всі підстави, щоб звернутися, наприклад, до суду й притягнути підприємця до юридичної відповідальності. 

Ще одна важлива деталь, яка має значення під час судового розгляду справ, повʼязаних із захистом прав споживачів, – чи було підтверджене замовлення, тобто чи відбулося укладення електронного договору між продавцем і покупцем.

Багато онлайн-магазинів з-поміж варіантів оплати пропонують послуги післяплати. Тож, вперше купуючи в конкретного продавця, розважливо буде скористатися можливістю оплати після отримання товару.

«У законі «Про захист прав споживачів» зазначено, що після завершення онлайн-покупки покупець має отримати квитанцію – первинний документ, відповідно до якого було здійснено покупку. Зазвичай, так і відбувається – з товаром нам надсилають квитанцію. Цей документ допоможе захистити покупця у випадку порушення його прав»,  – зазначає юристка Ольга Чорна.

Принагідно нагадаємо, що відсутність у продавця касового апарата є порушенням, повідомити про яке можна через спеціальний чат-бот «Не працює термінал info» – @pos_terminals_bot.

Як відстояти свої права

Якщо придбана річ не підходить покупцеві або ж виявилась неякісною, а під час спілкування щодо вирішення проблеми продавець намагається обійти вимоги законодавства, Ольга Чорна радить фіксувати розмову – робити скріни, запис екрану тощо, а також зберігати документи, які засвідчують факт купівлі. 

Закон України «Про захист прав споживачів» діє і в царині електронної комерції. Тож, як і у випадку з офлайн-шопінгом, термін для повернення чи заміни придбаного в інтернет-магазині товару, який не підійшов за своїми характеристиками, становить 14 днів. Однак треба розуміти, що повернення товару відбувається за кошт покупця. 

Коли йдеться про придбання неякісного товару, алгоритм дій покупця онлайн-магазину теж не відрізняється від того, як має діяти клієнт офлайн-крамниці. Спершу юристка радить звертатися до продавця із законною вимогою обміняти товар чи повернути кошти, як це визначає законодавство. Детально про те, як повернути чи обміняти товар, ми вже розповідали. Якщо ж продавець відмовляється виконувати норму закону – звертатися до суду. Не зайвим буде знову нагадати, що позивач не сплачуватиме судовий збір, якщо справа стосуватиметься захисту його прав як споживача.

Як бачимо, дотримання простих правил може допомогти вберегтися від неприємностей під час онлайн-шопінгу. Не лінуйтеся витратити час і проаналізувати інформацію про продавця перед покупкою. Це збереже ваші гроші та нерви в подальшому. А якщо трапилося так, що товар вам не підійшов чи виявився неналежної якості, – вимагайте дотримання своїх прав. 

Підготувала Оксана Банкова

Читайте також

Чому в Хмельницькому працевлаштувалися лише 16% ВПО
Звільнення з роботи в умовах війни: нововведення, про які треба знати
Попередній Війна путіна

Залиште свій коментар