Головні проблеми хмельницьких транспортників

Транспортники останні три роки пристосовуються до нової реальності. Спочатку пандемія, а нині війна безповоротно впливають на галузь. Хмельничани масово пересідають на власний транспорт, а ті, хто продовжує користуватись громадським транспортом, часто їздять “зайцями”. Усюди чути нарікання на відсутність комфорту і недотримання графіків. Водночас комфорту потребують не лише пасажири, а й водії. 

Ми вже розповідали вам про введення нових маршрутів в місті. І писали також про ті зміни, які довелось відкласти до кращих часів через війну. А сьогодні хочемо розповісти про найбільші проблеми галузі.

Зменшення пасажиропотоку

Як розповідає керівник профільного управління Сергій Шепурев, за останні три роки на транспортну галузь міста вплинули і пандемія, і війна. Громадський транспорт розвантажили максимально. Наскільки це було доцільно – і досі незрозуміло. 

«У транспорті не можна їхати, де там інтервал між людиною зберігається метр, коли на зупинці 100 чоловік на квадратний метр стояти можна було. І плюс мерзнути та стояти. Скільки по цих питаннях ми не зверталися, свої рішення приймали, але все ж таки ця ситуація вплинула. І по сьогоднішній день, так само, останні зміни в законодавстві – розмитнення було знято», – охарактеризував посадовець передумови зниження пасажиропотоку в Хмельницькому.

Водночас у місті почала збільшуватись кількість приватного транспорту.  

«В принципі по забезпеченню громадським транспортом доволі нормальна ситуація, зважаючи, що на сьогодні пасажиропотік зменшився. Якщо б повернути пасажиропотік 2019 року, до пандемії, до всіх цих нюансів. За останні три роки дуже багато людей в нас придбало власний автотранспорт. Дешевий, дорогий, але свій приватний транспорт. І ми бачимо дуже велику кількість (автомобілів – ред.), яка придбана, що створює затори на дорогах. Це як по міських маршрутах, так і по приміських маршрутах», – зазначив Сергій Шепурев під час розмови.

Результати цих трьох років ще довго будуть впливати не лише на транспортну інфраструктуру міста, а й на екологію, запевняє Сергій Шепурев.

Психологія “зайця”

В управлінні зазначають, спостерігали за роботою транспорту на лінії і розуміли, що не всі пасажири готові чесно оплачувати проїзд. 

“Велика кількість, не будемо цього приховувати, велика кількість людей, яка користувалась (транспортом – ред), і просто не сплачувала за проїзд, нібито спираючись на неможливість сплати. По-друге, відсутністю контролю, відсутністю кондуктора”, – розповів керівник профільного управління.

Ще більш явною ця проблема проявилася під час введення воєнного стану, коли в місто приїхало багато вимушених переселенців.

«В зв’язку з великою кількістю переселенців валідатор взагалі був недоцільним. От протягом цього періоду найкраще було б – служба контролю. Але це ж все таки залежить не від нас. Є доцільність і недоцільність. Зараз більш доцільно проводити контроль. В принципі з 15 числа (15 липня – ред.) ми повернулись до контролю», – додав керівник профільного управління Сергій Шепурев.

Вигляд валідатора у хмельницькому тролейбусі.
Фото з матеріалу Суспільне Хмельницький

Великогабаритний транспорт

Одна з ключових вимог містян – заміна незручних малогабаритних маршруток на комфортні великі автобуси. Спочатку цю вимогу висунули на конкурс серед перевізників, але втілити її не вдалось. Нещодавно міська влада запустила 10 нових автобусів “Solaris” на нові маршрути. І тепер ще планують збільшити комунальний автопарк додатково на 5 таких велетнів. 

Довідково. Solaris Bus&Coach — польська автобусобудівна компанія, що знаходиться у Болехово, біля Познані. Є наступником компанії «Neoplan Polska», яка проіснувала з 1994 по 2001 роки. Ця компанія займалася випуском автобусів «Neoplan» під ліцензією заводу-виробника «Neoplan Bus Gmbh».

Скріншот допису у фейсбук Миколи Ваврищука

«Ми прийняли рішення ще додатково закупити 5 одиниць, але ми тільки розпочнемо тендерні процедури в цьому випадку. Ну і до кінця місяця так само частина великогабаритного, вже наявного в Електротрансу, буде введено. Таким чином, до кінця вересня 18 одиниць великого і середньогабаритного вже вийде на маршрути міста Хмельницького», – прокоментував зміни у роботі комунального транспорту Микола Ваврищук. 

За словами посадовця, до кінця року місто таким чином зробить великий крок вперед і цих одиниць буде поки достатньо. Йдеться про введення кількох десятків таких автобусів, що дозволить зняти частину маршруток. Ну і посадовець заявив, що «2023-2024 роки будуть фактично роками заміни електротранспорту, заміни тролейбусів на нові».

Громадські зупинки із вбиральнями

Громадський транспорт – це також інфраструктура. Пасажир повинен мати можливість сховатись від дощу та вітру, а також безпечно сісти у транспорт. Так, влітку почали задіювати вулицю Прибузьку. Там облаштовують посадкові майданчики на зупинках громадського транспорту. Також мають з’явитись додаткові пішохідні переходи та острівці безпеки. Згодом там встановлять і павільйони.

Скріншот новини з сайту Хмельницької міської ради

Якщо на Прибузькій лише все починається, то в інших частинах міста існує нагальна потреба оновити зупинки. Будівництво мало б відбутися за кошти інвесторів. 

«Поки ми облаштовуємо 3 об’єкти: це зупинка Катіон, Політехнічний коледж і зупинка на розвороті мікрорайону Озерна. Іде будівництво даних об’єктів за рахунок приватних підприємців. Ми затвердили зовнішній вигляд, архетип затвердили», – наголосив Сергій Шепурєв.

Підприємець  облаштовує павільйон і відповідає за благоустрій. За порушення санітарних стандартів його можуть притягнути до відповідальності.

«Облаштування за рахунок міста – все падає на рахунок міста. Сьогодні облаштовують сучасні павільйони. Так, там буде продаж якоїсь кави, продуктів харчування. До прикладу, на кінцевій Озерної облаштовується взагалі місце відпочинку для водіїв, де передбачається мінімальний харчоблок, який буде надавати можливість поїсти. Ну і санітарний вузол. Людина на маршруті і має також якісь природні потреби», – додав керівник профільного управління.

Цей об’єкт на кінцевій мікрорайону Озерна фактично стане пілотним проєктом. Його зводять там, де концентрується найбільша кількість транспорту на сьогодні. В управлінні кажуть, що розглядались ще інші варіанти, однак поки рішення щодо них не прийняте.

За таким зразком хочуть облаштувати всі кінцеві зупинки. Обов’язковою вимогою має бути наявність громадських вбиралень. В місті на деяких зупинках вони є. До прикладу, у мікрорайоні Гречани на вулиці Північній. Там магазин з громадським туалетом. Однак вхід у нього з вулиці. А отже і забезпечити дотримання санітарних норм значно складніше. 

Сполучення з старостинськими округами

«Ми залучили тих же перевізників, які обслуговували ці райони. З самого початку ми почали з ними працювати. По суті по даним напрямках в нас проблем немає. Ми провели в травні додатковий конкурс. Ми залучили на Олешин та Іванківці додаткового перевізника. Перевізник Мішин поїхав на даний напрямок», – розповів про сполучення з старостинськими округами в управлінні.

Зараз на цьому маршруті працює два перевізника. Один, якого залучило місто. Інший – районний.

В травні цього року місто також провело конкурс перевізників, на якому обрали операторів для п’яти приміських автобусних маршрутів. Вони сполучатимуть місто з селами громади. За результатами конкурсу переможцями на маршрутах визнали:

  • №7 до Іванківців — ФОП Мішин Олександр Володимирович на 5 років;
  • №8 до Олешина — ФОП Мішин Олександр Володимирович на 5 років;
  • №10 до Малашівців — ТОВ «Сицилія-Авто» на 1 рік;
  • №11 до Водичків — ТОВ «Сицилія-Авто» на 1 рік;
  • №12 до Волиці — ТОВ «Сицилія-Авто» на 1 рік.

«Завершилися договора і проведено відповідний конкурс. Став переможцем перевізник Борикін. Це Сицилія-Авто (ТОВ «Сицилія-Авто» – ред.). Це Іванківці, Малишівці. Той, який був, в принципі. Підкорегували там деякі графіки. Таких, як основних проблем немає», – розповів Сергій Шепурев.

Сьогодні мало перемогти на конкурсі. Місто вимагає від приватних перевізників, які надають послуги на приміських маршрутах, запровадження системи DozoR City. До прикладу, перевізник ФОП Мішин поставив вже цю систему. Цей маршрут вже відображається в системі. В управлінні проводять роботу з іншими перевізниками.

Звісно, до європейських стандартів громадського транспорту нам дуже далеко. І проблем, які стосуються роботи громадського транспорту, як то комунального та приватного, не меншає. Водночас тенденція до впровадження змін на користь і пасажира, і перевізника, вже помітна. 

Авторка: Альона Береза

Читайте також “Хмельницький десант: як комунальники будували лінію оборони на Запоріжчині

Історію волонтерки з Харківщини читайте ““Я не боялася. Бо вже раніше бачила війну”, — переселенка з Ізюмщини

Попередній Чи анексує росія окуповані українські території цього тижня?

Залиште свій коментар