Єдиним легітимним джерелом влади в державі визнається її народ

Необхідність балансу влади зробила нас єдними, на шляху розбудови Української держави

Останні новини

«Ручні» зміни до бюджету міста Хмельницького на 2017 рік: формальність процесу

Дата публікаціі:

Найголовнішою ознакою розвитку як країни загалом, так і окремого муніципалітету, є публічність та прозорість бюджетного процесу. А відкритість бюджету та бюджетного процесу є ключовою та обов’язковою умовою функціонування демократичного суспільства. Прозорість бюджету дозволяє громадськості мати уяву про складність та альтернативи бюджетних рішень і впливати на органи влади, активно захищаючи свої громадянські права.

Міжнародний центр перспективних досліджень спільно з Інститутом соціальних та економічних реформ (INEKO, Словаччина) в рамках проекту “Транспарентність, фінансове здоров’я та конкурентоспроможність місцевого самоврядування в Україні” презентували рейтинг прозорості 22 регіонів України у вигляді веб-платформи,  на якій висвітлені як всі показники рейтингу, так і рекомендації для підвищення рівня прозорості обласних рад. Також на цьому сайті є інформація щодо прозорості муніципалітетів, в тому числі і м. Хмельницького, у 9 сферах – інформаційна політики, державні закупівлі, землекористування та будівельна політика, а також складання бюджету, де Хмельницька міська рада має аж 93 % з максимуму у 14 балів. У своєму матеріалі ми перевіримо бюджетну прозорість під час складання проекту рішення змін до бюджету міста на 2017 рік.

Скріншот результатів дослідження на сайті http://transparency.icps.com.ua

 

Під час засідання чергової сесії Хмельницької міської ради, що відбулася 12 липня 2017 року, депутатському корпусу було запропоновано на розгляд питання щодо змін до бюджету міста Хмельницького на 2017 р., що вже стало рішенням Хмельницької міської ради від 12.07.2017 р. № 3. Щоб зрозуміти наскільки прозорим є бюджетний процес у стінах міської ради нами було направлено інформаційний запит до муніципалітету із проханням надати усі матеріали цього бюджетного процесу, а також здійснювалось відслідковування самого процесу напрацювання проекту рішення змін до бюджету фактично.

 

Запит ГО «ЖАР» до ХМР щодо надання документації, на основі якої було розроблено проект змін до бюджету міста Хмельницького на 2017 р.

 

Відповідно до статті 75 Бюджетного кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 17.07.2015 р. № 648 «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів» головні розпорядники бюджетних коштів організують розроблення бюджетних запитів для подання місцевим фінансовим органам у терміни та порядку, встановлені цими органами.

Частиною 1 ст. 6 Закон України «Про доступ до публічної інформації» встановлено, що не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, в т.ч. до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвищ, імен, по-батькові фізичних осіб та найменувань юридичних осіб, які тримали ці кошти або майно. Тобто законом чітко визначено обов’язок розпорядників інформації щодо використання бюджетних коштів надавати та оприлюднювати інформацію.

Відповідно до поданого інформаційного запиту ЖАРом було зазначено прохання надати копії запитів головних розпорядників, однак в отриманій відповіді фінансове управління проігнорувало усі запитувані пункти, окрім одного – було надано лише пояснювальні записки головних розпорядників. Тобто профільним управлінням свідомо порушується законодавство про доступ, адже виконавці мають повноцінно розглядати запити та надавати копії усієї документації, а не обирати, що їм зручно надавати, а що ні. Про це порушення буде доведено до керівництва міста, а при повторенні подібних діянь профільним управлінням – звертатимемось до компетентних органів для оскарження.

Вважаємо, що відсутність чіткої норми у Бюджетному кодексі України про оприлюднення пояснень головних розпорядників бюджетних коштів  разом із проектом рішення про бюджет (внесення змін до бюджету) створює широкі можливості для довільної інтерпритації  порядку оприлюднення цього важливо додатку до проекту рішення про бюджет (внесення змін до бюджету).

Фінансовим управлінням також не надано:

– депутатські запити/звернення та інформації про їх врахування чи не врахування;

– звіт про результати бюджетних слухань, які відбулися 27 червня 2017 р.

Оскільки рішення про місцевий бюджет (внесення змін до бюджету) Хмельницького є суспільно важливим документом для розвитку міста, тому консультації із громадянами та бізнесом щодо його змісту є важливим індикатором відкритості та прозорості політичного процесу на місцевому рівні.

Варто зазначити, що у попередньому матеріалі ми вже писали про підготовку Хмельницької міської ради до чергової сесії, в тому числі і про порушення 20-денного терміну оприлюднення проекту рішення щодо змін до бюджету – проекту було оприлюднено 26 червня, а громадські слухання – 27 червня.

Щодо проведення громадських слухань, то не менш важливим є забезпечення дієвого зворотного зв’язку із громадянами шляхом оприлюднення всіх наданих пропозицій в рамках консультацій на офіційному веб-сайті міськради разом із інформацією про стан розгляду кожної із пропозицій (врахування, часткове врахування чи відхилення) та причин такого рішення у формі звіту про результати консультацій.

На жаль, до цього часу оприлюднення звіту про результати бюджетних слухань не здійснено фінансовим управлінням, крім того цю інформацію не було надано навіть через інформаційний запит. Така поведінка профільного управління свідчить про те, що бюджетні слухання проводились міською радою «для галочки».

Поряд з тим, депутати міської ради мають можливість надавати пропозиції щодо вирішення конкретних проблем виборців, однак цю інформацію фінансовим управлінням також не було надано. Одна пропозиція депутата, пропозиції виконавчого комітету та декілька пропозицій міського голови згадуються у пояснювальних записках головних розпорядників. Звіт про стан розгляду наданих пропозицій депутатів міської ради до проекту рішення змін до бюджету профільним управлінням не надано та не оприлюднено на офіційному сайті міськради.

 

Скріншот пояснювальної записки управління ЖКГ

Ця інформація важлива та має оприлюднюватись щоб хмельничани змогли оцінити активність свого депутата, побачити до кого із депутатів створюється лояльність під час розгляду бюджетних питань, а чиї депутатські запити  ігноруються. Вартість питання — фінансування одних об’єктів і не фінансування інших. Для виборців це вирішення або не вирішення проблемних питань, з якими вони зверталися до депутата.

Під час бюджетного процесу надзвичайно важливою є також робота профільної депутатської комісії – комісії з питань планування, бюджету, фінансів та децентралізації. На жаль, окремих засідань цієї комісії, де б попередньо розглядалось питання змін до бюджету, не було. Про це під час передсесійного засідання цієї комісії зазначали навіть самі депутати.

 

Скріншот протоколу засідання профільної комісії від 4 липня 2017 р. № 50

 

Під час цього засідання громадськістю піднімалось питання щодо оприлюднення звіту про результати громадських слухань та питання необхідності переходу під час складання бюджету та змін до нього на пооб’єктний підхід. Відповідно до Бюджетного кодексу України вже з вересня 2017 року розпочнеться робота над складанням бюджету міста Хмельницького на 2018 рік, саме тоді буде гарна можливість перевірити як профільним управлінням враховуються пропозиції громадськості.

 

Скріншот протоколу засідання профільної комісії від 4 липня 2017 р. № 50

Дотримання принципу публічності та прозорості на практиці є запорукою надійності бюджету, оскільки це забезпечує довіру громадськості до державної бюджетної політики, сприяє збільшенню надходжень до бюджетів різних рівнів, а також посилює ефективність державного та громадського контролю над державними фінансами. На сьогодні прозорість бюджетного процесу в Хмельницькому шкутильгає, адже фінансове управління не напрацьовує та не надає копії важливої документації, що свідчить про збереження ручного підхіду у бюджетному процесу.

Проект рішення “Про внесення змін до бюджету міста Хмельницького на 2017 рік” підтриманий депутатським корпусом 38 голосами «ЗА», тобто одноголосно. Під час розгляду цього питання було враховано тільки 7 пропозицій, в тому числі і дві пропозиції комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища та комісії з питань роботи житлово-комунального господарства, приватизації та використання майна територіальної громади міста.

 

Результати голосування за проект рішення щодо змін до бюджету «в цілому»

 

Отже, за імітацією формальної прозорості та дотримання термінів оприлюднення й ухвалення змін до хмельницького кошторису можливості для участі громадськості у бюджетному процесі мінімальні. Досі залишається закритою інформація як щодо обґрунтованості визначених бюджетних пріоритетів, так і щодо пропозицій громадян і депутатів Хмельницької міської ради та стану їх розгляду. Єдиним виходом із ситуації, що склалась у міській раді, може стати розробка та прийняття бюджетного регламенту – документу, що деталізує та конкретизує загальні норми закону, адаптуючи їх саме до потреб міста. До того ж, Бюджетний регламент дозволить громадськості активно долучитися до бюджетного процесу не тільки на етапі контролю за використанням бюджетних коштів, але й безпосередньо під час того, коли депутати будуть визначати, куди, скільки та з якою метою витрачати громадські кошти. Депутатам міської ради нововведення стане в нагоді під час формування основного фінансового документу міста і також для того щоб контролювати головних гравців бюджетного процесу в частині дотримання термінів роботи над бюджетом.

Вважаємо, що наразі головна задача громадськості – доступно і переконливо довести всім депутатам необхідність прийняття Бюджетного регламенту щоб якнайшвидше розпочати працювати за його нормами, адже бюджетний процес на 2018 рік зараз у самому розпалі.

 

Матеріал підготовлено у рамках проекту “Транспарентність, фінансове здоров’я та конкурентоспроможність місцевого самоврядування в Україні”, що реалізується Міжнародним центром перспективних досліджень спільно з Інститутом соціальних та економічних реформ (INEKO, Словаччина).