Єдиним легітимним джерелом влади в державі визнається її народ

Необхідність балансу влади зробила нас єдними, на шляху розбудови Української держави

Останні новини

Що ховається за гарною назвою «електронний квиток» у м. Хмельницькому?

Дата публікаціі:

Минулого тижня, а саме 13 липня 2018 року, у міському Будинку культури відбулося громадське обговорення проекту рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради «Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування у м. Хмельницькому». Нам вдалося побувати на цьому заході та послухати презентацію задумів міської ради щодо цього напрямку. Головним меседжем влади було те, що більшість прогресивних міст вводить електронний квиток та що він реально полегшить облік пасажиропотоку. І з цим важко не погодитись. Справді після прийняття Верховною Радою України законодавства, яке регулює це питання, значна кількість міських рад почали роботу в цьому напрямку. Наприклад, це міські ради таких міста як Львів, Вінниця, Тернопіль, Житомир та Дніпро.

Однак, поряд із першим меседжем, було також заначено про залучення коштів для запровадження е-квитка в м. Хмельницькому і названо суму у розмірі 80 млн.грн. Конкурс щодо визначення розробника та адміністратора е-квитка планують провести вже восени після прийняття рішення виконавчим комітетом Хмельницької міської ради, проект якого було винесено на обговорення.

Ми ж вирішили проаналізувати всі аспекти запропонованого проекту рішення та визначити за яким же сценарієм запланувала рухатись хмельницька влада. Тому нижче в декількох словах розповімо про наявний досвід декількох українських міст.

Вінниця, наприклад, запланувала це зробити в 2018 році і залучити для цього 8 млн євро у ЄБРР. Постачальника мали обирати через проведення тендеру. Цими питанням займається КП “Вінніцакартсервіс”.

Львів також запланував запустити систему в 2018 році і отримати на електронний квиток 10 млн євро від ЄБРР. Пошук компанії знову ж таки через тендер. Займається цим питанням ЛКП «Львівавтодор».

Дніпро планувало впроваджувати електронний квиток протягом 2017-2019: у 2017 році влада планує забезпечити потрібними турнікетами метрополітен, в 2018 —електротранспорт міста, а в 2019 — автотранспорт. Для реалізації проекту потрібно близько 7 млн. євро. Залучати кошти планують із місцевого бюджету, можливо вдасться залучити інвесторів із приватного сектору.

Тернопіль почав працювати над запровадженням е-квитка ще з 2012 року. Місто пішло варіантом із залученням бюджетних коштів та коштів інвестора (в значній мірі). Виконавця обирали через тендер, однак оператора, що мав би адмініструвати всю автоматизовану систему та отримувати кошти від оплати проїзду, визначали через конкурс.

Вивчивши проект рішення ВК ХМР, можна стверджувати, що міська влада у Хмельницькому обрала для реалізації дуже схожу модель запровадження електронного квитка як у сусідів – м. Тернопіль.

До речі, як зазначали місцеві ЗМІ, запровадження е-квитка у Тернополі характеризувалось скандалами, адже за їх інформацією запровадженням автоматизованої системи займалась юрособа, що є близькою до мерії. Не виключаємо, що ця юрособа може прийти і на конкурс у м. Хмельницький, тому зазначимо її назву  та зазначимо деяку характеристику – ТОВ «Системний зв’язок». Директором та засновником є Васильків Віталій Володимирович (приватний підприємець, засновник ТОВ «Треклам»). Співзасновниками також виступають ще двоє громадян Залуцький Сергій Зіновійович (співвласник ТОВ «Торговий комплекс «Західний» – ринку «Західний») та Будник Василь Михайлович. До квітня 2018 року підприємство було зареєстроване за адресою КП «Тернопільелектротранс – м. Тернопіль, вул. Тролейбусна, 7. На сьогодні адреса реєстрації – м. Тернопіль, вул. Чорновола, буд. 1.

Тепер детальніше розкажемо про засади запровадження автоматизованої системи для е-квитка у м. Хмельницькому, які запропоновано проектом рішення:

– одночасне обрання особи, уповноваженої на впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування та особи, що відповідатиме за здійснення справляння плати за транспортні послуги. Тобто це буде один суб’єкт, що поєднуватиме в собі дві функції: розроблятиме систему та отримуватиме всі кошти від оплати проїзду, а далі вже перераховуватиме кошти перевізникам. Звичайно ж за це стягуватиметься винагорода. Мова про залучення комунальних підприємств  не йде (а їх як мінімум є два з потрібною спеціалізацією у м. Хмельницькому).

– обрання цієї особи здійснюватиме конкурсний комітет, склад якого затверджуватиметься ВК ХМР. До речі, пропонується склад із 8 осіб: 4 особи з орбіти міськради та 4 особи від перевізників, про долучення громадськості мова зовсім не йде. Як не йде мова про проведення тендеру, адже гроші заплановано використовувати від приватного інвестора. Хоча міська рада могла б опрацювати питання щодо залучення грантових коштів, як в інших містах України. Для цього у нас навіть створено цілу комунальну установу – Агенція розвитку Хмельницького, яка б мала займатись саме такими проектами.

– серед умов, які прописані до претендента, є ось така цікава – «мають досвід впровадження аналогічних проектів та укладені (діючі) договори про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування та здійснення справляння плати за транспортні послуги в інших містах». Нам от стало цікаво скільки на ринку в Україні таких суб’єктів господарювання та ще й із «діючими» договорами. Чи не про відому вже нам юрособу може йти мова?

– в проекті рішення мова йде про запровадження неперсоніфікованих та персоніфікованих електронних карток. Тобто знову ж таки стоятиме питання навколо персональних даних, які будуть передаватись приватнику для виготовлення персональних карток. І знову ж таки тут згадується досвід Тернополя із карткою «Тернополянина».

– у проекті рішення досить вузько описано питання запровадження єдиного квитка для всіх видів транспорту, адже це питання згадується лише під час класифікації електронних квитків, однак при купівлі квитка у транспорті його дія поширюватиметься лише на відповідний транспорт, хоч він і вартуватиме більше, ніж е-квиток. Більше про запровадження єдиного квитка ні слова.

– враховуючи, що обладнання забезпечуватиме приватна особа, то відповідно це обладнання буде у його власності, про комунальну власність мова не йде. Це ж може в майбутньому робити приватника монополістом у м. Хмельницькому, а тому влада міста та пасажири будуть змушені погоджуватись із усіма забаганками цієї особи (наприклад, підвищення вартості карток, збільшення розміру винагороди тощо).

Схожим також є диференційований підхід, про який заговорила влада м. Хмельницького. Ще автоматизованої системи немає, обладнання у транспорті немає, а в проекті рішення щодо підняття вартості проїзду піднялась мова про диференціацію тарифу на проїзд. Нагадаємо, що такий підхід запрацював у м. Тернопіль на початку цього року.

На останок зазначимо, що громадська організація «Жіночий Антикорупційний Рух» направила до Хмельницької міської ради зауваження щодо запропонованого проекту рішення, в якому було описано наведені вище моменти та запропоновано варіанти їх рішення.

Поряд з тим, ми стоїмо та далі стоятимемо на позиції, що Хмельницька міська рада мала б досконаліше вивчити досвід запровадження автоматизованої системи в інших містах України, так і закордоном, та все ж таки заручитись підтримкою міжнародних донорів. Це, в свою чергу, дозволило б залишити розроблену систему та обладнання в комунальній власності та запобігло б можливому виникненню монополіста на цьому ринку послуг.

Лист від нас направлено, м’яч, як кажуть, на стороні влади міста. Нам же цікаво, що ж міська рада вибере в кінцевому результаті – автоматизовану систему в комунальній власності та тендерний підхід визначення виконавця чи можливе виникнення приватника-монополіста, якого обиратиме свій конкурсний комітет? Питання поки риторичне.