Єдиним легітимним джерелом влади в державі визнається її народ

Необхідність балансу влади зробила нас єдними, на шляху розбудови Української держави

Останні новини

Забезпеченість обладнанням лікарень міста Хмельницького. Ракурс: COVID-19

Дата публікаціі:

Світова пандемія. Вона, на жаль, не обминула Україну. Як і не обминула Хмельницьку область. Як не обминула місто Хмельницький. Вже більше як місяць вся країна на карантині. Ще до початку карантину, точніше більше як за тиждень до того, було зрозуміло, що коронавірус нас, на жаль, не обмине, адже було зафіксовано перший випадок інфікування в Україні – в Чернівецькій області. Тому питання було лише в часі. І було б добре щоб ця новина стала тієї відправною точкою для активної підготовки України та її регіонів до боротьби із вірусом. Однак підготовка в частині забезпечення лікарень обладнанням до розрахункової потреби розпочалась в Хмельницькому через тиждень – було оголошено скликання засідання позачергової сесії із єдиним питанням щодо виділення коштів для забезпечення лікарень міста Хмельницького на 25 березня 2020 року.

Під час засідання депутатами Хмельницької міської ради було підтримано виділення фінансування у розмірі 19,85 мільйонів гривень, а саме:

  • для КП «Хмельницька міська лікарня» 6,05 мільйонів гривень:
  •  3 200 000,00 грн для придбання лікарських засобів, виробів медичного призначення, придбання засобів індивідуального захисту, дезінфікуючих засобів та для проведення поточного ремонту з відновлення роботи кисневої системи – 200 000,00 грн;
  •  2 850 000,00 грн для придбання: 100 ліжок – 300 000,00 грн; м’якого інвентарю – 500 000,00 грн; лікарських засобів, виробів медичного призначення, придбання засобів індивідуального захисту та дезінфікуючих засобів – 1 000 000,00 грн; оплату комунальних послуг та енергоносіїв – 1 050 000,00 грн.
  • для КП «Хмельницький міський перинатальний центр» та КП «Хмельницький міський лікувально-діагностичний центр» по 500 тисяч гривень:
  • для придбання лікарських засобів, виробів медичного призначення, засобів індивідуального захисту та дезінфікуючих засобів.
  • для КП «Хмельницька міська лікарня» 12,8 мільйонів гривень:
  •  для придбання: апаратів штучної вентиляції легень – 7 600 000,00 грн (10 шт.);
  • моніторів – 1 700 000,00 грн (20 шт.);
  • інфузійних насосів – 2 500 000,00 грн (50 шт.);
  • пульсоксиметрів, кисневих концентраторів – 1 000 000,00 грн.

Зі свого боку, зачекавши певний проміжок часу та давши можливість обласній та міській владі дозакупити необхідні медичні засоби та обладнання, ми все ж таки звернулись із запитами до Хмельницької міської ради та Хмельницької обласної державної адміністрації. З легкістю нам вдалось отримати відповідь від управління охорони здоров’я Хмельницької міськради у визначені 5 робочих днів. А от отримати інформацію від ХОДА вдалось лише із додатковими зусиллями лише на 10 робочий день. Цю тему піднімемо в окремій публікації. Зараз же сфокусуємось на питанні забезпечення лікарень міста Хмельницького.

За інформацією управління охорони здоров’я ХМР для роботи в звичайному режимі медичні заклади міста забезпечені усім необхідним обладнанням відповідно до табеля оснащення.

Загальна кількість апаратів ШВЛ в лікарнях міста – 46 одиниць. Розрахункова ж потреба, з розрахунку на випадок масової захворюваності на COVID-19, цих апаратів становить 41 одиницю.

* 1 колонка – наявність, 2 колонка – розрахункова потреба, 3 колонка – % забезпеченості
** остання колонка – закуплена кількість обладнання

В розрізі лікарень відсоток забезпеченості виглядає так:

  • КП «Хмельницька міська інфекційна лікарня» – 86 % (лікарні потрібно до розрахункової потреби 1 апарат ШВЛ).
  • КП «Хмельницька міська лікарня» – 58 % (лікарні потрібно до розрахункової потреби ще 5 апаратів ШВЛ);

Однак варто згадати, що це опорна лікарня в Хмельницькій області, в якій за словами посадовців обласного рівня напрацьована можливість, у випадку необхідності, розгорнення навіть 200 ліжко-місць для лікування хворих із COVID-19, тому розрахункова кількість апаратів ШВЛ у кількості 7 штук виглядає досить скромним розрахунком.

  • КП «Хмельницький перинатальний центр» та КП «Хмельницька міська дитяча лікарня» забезпечені апаратами ШВЛ в достатній кількості – 107 % та 225 % відповідно.

6 квітня 2020 року Хмельницька міська лікарня розмістила звіт про укладений договір закупівлі 10 апаратів штучної вентиляції легень. Загальна сума договору 6,99 мільйонів гривень, тобто вартість одного апарату склала – 699 тисяч гривень, постачальником стало ТОВ «Лаб-Сервіс». Зазначений строк поставки в договорі – 31 травня 2020 року. Із договору видно лише модель апарату ШВЛ – V8600. Здійснивши моніторинг наявних оголошень про продаж подібного обладнання, робимо висновки, що мова скоріш за все йде про закупівлю апаратів ШВЛ Oricare V8600 (США).

Апаратів ШВЛ моделі V8600

Для порівняння вартості апаратів ШВЛ цієї моделі нами було промоніторено наявні закупівлі із згадкою про «модель V8600».

17 березня 2020 року міська клінічна лікарня № 21 ім. проф. Є.Г.Попкової” Дніпровської міської ради придбала 15 Апаратів інтенсивної терапії модель V8600 (середнього класу) за ціною одного апарата – 682,2 тисячі гривень. Під час закупівлі замовник послався на «нагальну потребу у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин» та закупив обладнання анестезії та реанімації за прямою угодою в ТОВ «Медобладнання». Окрім того, замовником було також закуплено 15 апаратів для штучної вентиляції легень Jenny VM, 5 систем ШВЛ модель 7600, 30 моніторів пацієнтів (вартість одного 56 тисяч гривень), 10 концентраторів кисню OXYTEC- SMART (стаціонарний, 18,7 тисяч гривень/од.) та 20 концентраторів кисневих (стаціонарний, 121,5 тисяч гривень/од.).

Навели детальну інформацію щодо попередньої закупівлі щоб продемонструвати, що ще в середині березня ціни на необхідне медичне обладнання були дещо нижчими, ніж вже у квітні 2020 року.

Білоцерківської міської ради “Білоцерківська міська лікарня № 3” 19 березня 2020 року придбала апарат ШВЛ V8600 зі стартовим комплектом за майже 635 тисяч гривень у ТОВ «Фарм-Контакт».

20 березня 2020 року Львівський регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр (КП Львівської облради) планував закупити 20 згаданої нами моделі апартатів ШВЛ за 780 тисяч гривень один у ТОВ “Медсервісгруп”. Однак договір було того ж дня розірвано. А заклад у того ж постачальника вже 1 квітня 2020 року закупив лише 15 апаратів ШВЛ цієї ж моделі, однак за вартістю – 840 тисяч гривень кожен.

Під час моніторингу в одній із закупівель випадково вдалось зустріти професійний опис характеристик апарату ШВЛ моделі V8600. Ця характеристика достатньо розкриває всі можливості та переваги цієї моделі, тому вирішили її розмістити для ознайомлення:

«Надійна і стабільна платформа ORICARE в апараті штучної вентиляції легень V8600 включає в себе перевірену турбінну технологію покращує час відгуку і чудові можливості управління потоком і тиском, що надає можливість підтримувати навіть найважчих хворих, а також значно скорочує вартість експлуатації приладу. Система забезпечена сенсорним екраном, що забезпечує взаємодію, мембранними кнопками і номеронабирачем, які використовуються для зміни установок і параметрів (тач-скрін). Апарат має плоский кольоровий рідкокристалічний дисплей 12» TFT, з інтерфейсом Guide-Way, який зображає діаграми і цифрові дані в режимі реального часу. Може використовуватись як транспортний та стаціонарний апарат ШВЛ».

Для порівняння цін нами було опрацьовано два десятки закупівель. Результати моніторингу деяких закупівель апаратів ШВЛ моделі V8600 відображено у таблиці:

Розпорядник Дата Кількість Ціна, тис.грн Постачальник
КУ Тернопільської облради «База спеціального медичного постачання» 25.03.2020 10 913,0 ТОВ «Медгарант»
КНП ” Южноукраїнська міська багатопрофільна лікарня” 26.03.2020 2 913,5 ТОВ «Медгарант»
КНП «Мукачівська центральна районна лікарня» 27.03.2020 3 853,7 ТОВ «Медгарант»
Департамент охорони здоров’я Дніпропетровської ОДА 27.03.2020 49 715,0 ТОВ «Лаб-сервіс»
КНП “Вінницька міська клінічна лікарня №1” 01.04.2020 3 730,0 ТОВ «Біо-технології»
КНП «Сарненська центральна районна лікарня» 01.04.2020 1 718,0 ТОВ «УМТ+»

До речі, деякі розпорядники змушені були розірвати договори із одним можливим постачальником, ТОВ «Компанія Елдімед», через відсутність можливості здійснення постачання апаратів ШВЛ цієї моделі.

Важливими для лікування хворих з COVID-19 є також кисневі концентратори. Загальна кількість наявних концентраторів кисню в хмельницьких лікарнях лише 12 одиниць. Водночас розрахункова потреба складає аж 41 одиницю. Наявна кількість – це лише 29 % від розрахункової потреби. Загальна наявна кількість пульсоксиметрів – 52 одиниці, а розрахункова – 66 одиниць (забезпеченість становить 79%). Моніторів для пацієнтів у наявності 18 одиниць, водночас розрахункова потреба становить – 36 одиниць, тобто відсоток забезпеченості становить 50%.

В один день із закупівлею апаратів ШВЛ Хмельницька міська лікарня також придбала 20 моніторів пацієнтів, 5 кисневих концентраторів, 50 пульсоксиметрів та 50 інфузійних насосів, тобто обладнання для анестезії та реанімації на загальну суму 3,097 мільйона гривень у ТОВ «Здраво». Вартість одного монітора пацієнта uМЕC10 52,3 тисячі гривень, одного кисневого концентратора OLV-10 – 43,9 тисяч гривень та пульсоксиметрів РМ-60 – 15,9 тисяч гривень.

Зображення кисневого концентратора OLV-10

Ця закупівля виправила ситуацію із забезпеченістю розрахункової потреби пульсоксиметрів та моніторів пацієнтів. Після неї загальний відсоток забезпеченості лікарень згаданим обладнанням становить 155% та 106% відповідно.

Однак до цього часу залишається відкритим питання забезпеченості розрахункової потреби хмельницьких лікарень концентраторами кисню. Після закупівлі лише 5 одиниць відсоток забезпеченості ними в лікарнях міста становить лише 41%. Ще гірша ситуація із забезпеченістю лікарень вірусно-бактеріальними фільтрами – 32%.

Чому саме така незначна кількість кисневих концентраторів була закуплена – не зрозуміло. Водночас в інтернеті на сьогодні можна вже зустріти оголошення про продаж такого обладнання та за вартістю вдвічі більшою, ніж вартість придбаних міською лікарнею концентраторів кисню, а інколи виключно через замовлення цього обладнання та очікування у два місяці.

Інфекціоністка, медична експертка Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні Катерина Булавінова нещодавно в одному із коментарів ЗМІ зазначила, що важливо не проґавити момент, коли людині вже потрібна киснева підтримка та уточнила, що ідеться не про вентиляцію легень, яка потрібна у важких випадках, а про кисень:

«Це також і кисень, який можна отримати через маску і назальні канюлі, приміром, від кисневого концентратора або через центральне підведення кисню у відділенні».

Виходячи з цього професійного коментаря, наявність кисневих концентраторів у необхідній кількості на сьогодні не менш важливе питання як питання наявності апаратів штучної вентиляції легень.

До речі, на одному із брифінгів, що організовувала Хмельницька міська рада, головний лікар Хмельницької міської лікарні зазначив, що їм вдалось зекономити на згаданих нами двох закупівлях близько 2,5 мільйона гривень, які ще планується використати лікарнею для придбання необхідного медичного обладнання. Однак на момент написання матеріалу – додаткових закупівель обладнання не відбулось. Також головний лікар зазначив, що придбане міською лікарнею обладнання, про яке детально описано вище, буде розподілене між лікарнями міста.

Інших перерозподілів бюджетних коштів в обласному центрі до сьогодні ще не було. Зараз опрацьовується питання щодо виділення коштів на фінансування оплати праці лікарів, які працюють з інфікованими на коронавірусну інфекцію. За словами Хмельницького міського голови мова йде про двомісячну муніципальну доплату. Однак тут варто звернути увагу на статті бюджету, з яких планується перерозподілити кошти – зменшення фонду преміювання працівників Хмельницької міської ради (залишаються премії «чисто символічні») та виділення 2 мільйонів гривень з резервного фонду. Звичайно забезпечення оплати праці нашим лікарям надзвичайно важливе питання і має бути вирішене як на місцевому рівні, так і на державному рівні в найближчий час, адже це питання збереження життя мешканців області та міста. Однак не зрозумілим до кінця залишається сам підхід до покриття оплати праці медиків за рахунок зменшення розміру оплати праці інших. Звичайно ж якщо дивитись на розміри заробітних плат міського голови, його заступників чи керівників структурних підрозділів, то можна зробити висновки, що нічого страшного в цьому зменшенні на два місяці не станеться, водночас мова йде про оплату праці усіх працівників Хмельницької міської ради, в яких «голі» оклади в більшій мірі виглядають як спосіб забезпечення виживання, а не проживання.

Чому ж, наприклад, не зменшуються витратні статті управління житлово-комунального господарства? Чому не забираються кошти із фінансування, наприклад, управлінням культури проведення двох фестивалів (закупівлі було відмінено після виявлення нами оголошення про їх проведення)?Чому не корегується сума витрат на висвітлення діяльності самої міської ради? І таких чому можна було б ставити досить багато разів.

На сьогодні у системі Prozorro наявна активна закупівля «Послуг з висвітлення діяльності Хмельницької міської ради та її виконавчих органів у друкованих виданнях» на очікувану вартість 200 тисяч гривень. 23 квітня 2020 року відбувся акціон, за результатами якого виграло ТОВ «Проскурів» із пропозицією у розмірі 50 тис.грн. Результат акціону звичайно тішить можливістю економії значної суми бюджетних коштів, однак рішення в цій закупівлі на момент написання матеріалу ще не було прийняте. Чому б у випадку економії ці кошти не перенаправити на медичні потреби?

Також ми вирішили заглянути у закупівлі управління житлово-комунального господарства. За розміром фінансування розпорядників це управління займає 3 місце. Однак потрібно розуміти, що існує різниця у розмірах фінансування, наприклад, управління ОЗ та департаменту освіти, оскільки вони, на відміну від управління ЖКГ, отримають ще субвенції із державного бюджету. Витрати ж УЖКГ повністю покриваються міським бюджетом.

Скріншот із модулю аналітики

За 23 дні квітня цей розпорядник має на своєму рахунку аж 97 закупівель на загальну вартість 35,1 мільйон гривень. У формі відкритих торгів лише 5 закупівель: поточний ремонт обладнання дитячого майданчика з ліквідацією пошкоджень пішохідних доріжок в парку культури і відпочинку ім. М. Чекмана (2,34 млн.грн), здійснення технічного нагляду за виконанням робіт з поточного ремонту вулично-дорожньої мережі міста у 2020 році (318,4 тис.грн), капітальний ремонт вулвул. Старокостянтинівське шосе – улаштування велосипедних доріжок та велосмуг між вул. Зарічанською та вул. Прибузькою в м. Хмельницькому (майже 2,4 млн.грн), капітальний ремонт вул. Федунця в м. Хмельницькому (майже 8,36 млн.грн) та капітальний ремонт вул. Залізняка в м. Хмельницькому (друга черга, майже 4,87 млг.грн).

Всі інші 92 закупівлі – це процедури звітування про укладений договір. Загальна сума цих закупівель за прямим договорами майже 16,9 мільйона гривень.

Що означають прямі договори із постачальниками чи підрядниками? Правильно – відсутність економії бюджетних коштів та пряму співпрацю із своїми постачальниками.

До речі, після 19 квітня 2020 року в системі Prozorro в цього управління лише одна закупівля за процедурою звітування про укладений договір. Видно замовник згадав про зміни у законодавстві і поки обдумує як продовжувати далі працювати. Нагадаю, що з 19 квітня вводяться нові умови проведення закупівель від 50 тисяч гривень виключно у системі Prozorro або через каталоги.

Серед закупівель за процедурою звітування про укладений договір УЖКГ капітальні ремонти покрівель, прибудинкових територій, дахів, поточні ремонти прибудинкових територій, 11 капітальних ремонтів ліфтів та 6 капітальних ремонтів дитячих майданчиків, а також капітальний ремонт контейнерного майданчика із встановленням підземного контейнера на вул. Соборній 26 в м. Хмельницькому за майже 280,3 тисячі гривень. Цей договір укладено із ФОПом Олександром Жугдою 1 квітня 2020 року (а це, наприклад, 6 концентраторів кисню). До речі цей ФОП досить багатофункціональний саме в частині співпраці з УЖКГ міста: то сонячні парасолі ставить на міському пляжі, то букви назви міста підсвічує, то от контейнерним майданчиком зайнявся.

Нагадаємо, шо про встановлення сонячних парасоль на хмельницькому міському пляжі можна почитати у розслідуванні за посиланням. І що саме цікаво, 24 лютого 2020 року згадане нами управління знову розмістило звіт про укладений договір закупівлі «поточний ремонт – відновлювальний ремонт споруд, (сонцезахисних конструкції) в м. Хмельницькому» на майже 144,7 тисяч гривень. Минулого року поточний ремонт із встановленням сонцезахисних споруд бюджету обійшовся в більше як 186 тисяч гривень. А вже цього року сонцезахисні конструкції відновлюють за майже 145 тисяч гривень? Мова про відновлення минулорічних?

До речі, в березні 2020 року згаданий нами ФОП Жугда отримав від управління ЖКГ ще 3 прямих договори (1 закупівля із технічною помилкою), два з яких було укладено після початку карантину. Загальна вартість цих договорів – 644,3 тисячі гривень (а це 14 концентраторів кисню).

На початку минулого місяця ФОП Жугда брався за встановлення стели із внутрішнім підсвічуванням літер «Хмельницький», а після початку карантину – за поточний та капітальний ремонти знову ж таки контейнерних майданчиків.


Скріншот із модулю аналітики

Під час брифінгу 22 квітня 2020 року Хмельницький міський голова Олександр Симчишин підтвердив, що все ж таки видатки управління ЖКГ будуть коригуватись Хмельницькою міською радою, що на фоні «звітів про укладений договір» та «фартових ФОПів» цього управління не може нас не радувати. Також міських голова зазначив, що планується виділення додаткових коштів на потреби медичних закладів – придбання холодильника для лабораторного центру, придбання медичного обладнання для Хмельницької міської лікарні і фінансування встановлення кисневої станції для Хмельницької міської інфекційної лікарні (зараз відбуваються роботи, вартість становить 540 тисяч гривень). Ці плани – на майбутню позачергову сесію, тому будемо слідкувати за перерозподілом коштів міського бюджету в стінах мерії.

В наступному матеріалі ми розповімо про обласний рівень та забезпеченість медичним обладнанням лікарень Хмельницької області. Зовсім скоро його оприлюднимо.